KEISTIMEWAAN PERUNDANGAN ZAMAN TABI’IN
Zaman Tabi’in membawa
banyak kesan positif kearah perkembangan Fiqh. Yang mana di sana terdapat
beberapa keistimewaan yang tersendiri berbanding zaman-zaman sebelum dan
selepasnya. Antara keistimewaan ketara dapat ditonjolkan di sini ialah :
1.Perpecahan Kaum Muslimin
Ekoran peristiwa pembunuhan khalifah
Uthman ibn Affan, kaun muslimin berpecah kepada tiga puak utama, iaitu :
Khawarij dan Syiah mempunyai cita rasa masing-masing , matlamat yang berbeza
serta metodologi Fiqh dan politik tersendiri.
Puak Khawarij cenderung kepada corak pemeritahan yang pernah dibentuk
dan dilaksanakan oleh khalidah Abu Bakar serta Umar. Mereka mengambil sikap
melepas diri daripada pertelingkahan yang berlaku diantara Ali, Muawiyah dan
‘Amru ibn al-‘As sekaligus menghukumkan mereka sebagai kufur. Untuk itu, puak
Khawarij tidak menerima apa-apa pendapat dan fatwa yang terbentuk dari golongan
yang dianggap salah itu.
Seterusnya Jumhur Muslimin bertindak
menentang dasar-dasar Khawarij dan Syiah. Justeru, dalam mengeluarkan hukum dan
dalil hukum terdapat perbezaan yang ketara antara puak puak tersebut.Antara
lain, timbul fatwa yang saling bercanggah antara satu puak dengan puak lain :
Puak Syiah ada fatwa dan Khawarij fatwa tersendiri.
2.Pembentukan Ilmu Fiqh
Ilmu Fiqh telah terpisah dengan ilmu
lain dengan pembentukkan sebuah ilmu tersendiri. Untuk itu, wujud ketika itu
mereka yang menumpukan pengkhususan serta mengkaji bidang tersebut. Antara lain
ia ekoran terdapat kalangan ahli Fiqh dan para Sahabat yang menjauhkan diri
dari pemimpin kerajaan Bani Umaiyyah.
3.Penyebaran Ulama Muslimin Merata Tempat
Ramai daripada kalangan Sahabat dan
ulama Fiqh yang ada pada zaman tersebut telah perpindah dari Madinah dan Mekah
ke wilayah lain.Sesetengah mereka itu bertindak sebagai guru, pembaca al-Quran
dan mufti di tempat mereka menetap.
4.Kemunculan Golongan Fanatik Mazhab
Pada zaman tersebut lahir beberapa
kumpulan yang fanatic kepada aliran atau mazhab tertentu yang mereka ikuti.
Seperti : Golongan Syiah dan Khawarij. Selain itu juga, terdapat sesetengah
golongan yang ta’asub kepada aliran Madrasah Hadis di Madinah dan ada pula yang
menjadi ta’asub kepada Madrasa al-Ra’yi di Iraq.
5.Perbezaan Sumber
Perundangan
Lahir beberapa perbezaan dan
perselisihan di kalangan ahli Fiqh beberapa sumbur perundangan tertentu. Hal
itu terbentuk kesan arus perkembangan politik serta fanatic kepada aliran
mazhab Fiqh yang ada pada waktu itu. Sebagai contohnya : Perbezaan dan
perselilsihan mengenai ijma’ dan al-qiyas.
6.Banyak Periwayatan Hadis
Tersebarnya periwayatan hadis ekoran perpindahan para penghafaz hadis
dan Sahabat ke wilayah baru. Dimana tempat tersebut memerlukan fatwa dan hadis
untuk dijadikan Sandaran hukum apabila tidak terdapat sumbernya dalam al-Quran.
Untuk itulah Sahabat dan Tabi’in yang menghafaz hadis fatwa dan menyebarkan
hadis.
7. Kemunculan Hadis Palsu
Kesan meluasnya periwayatan hadis pada zaman Tabi’in, muncul kumpulan
yang mencipta hadis palsu. Antara bentuk hadis palsu ialah dengan meletakkan
matan sesebuah hadis Da’if pada sanad sahih dan masyhur.
8.Pembukuan Hadis
Ekoran meluas pengaruh pencipta hadis palsu, ulama hadis bangkit untuk
membendung penularannya dalam masyrakat. Ulama yang jujur tersebut berusaha
gigih untuk membersihkan hadis Nabi daripada bercampur aduk dengan hadis palsu
dan Da’if.
9.Muncul Madrasah Fiqh
Lahir pada zaman tersebut berbagai
Madrasah Fiqh ekoran penghijrahan ulama Fiqh di merata tempat. Antara aliran
Madrasah Fiqh yang utama : Madrasah Hadis di Hijaz dan Madrasah al-Ra’yi di
Iraq.Justeru, lahir pula golongan atau kalangan mereka yang membantu dan
menyokong kedua-dua aliran tersebut.
10.Kemunculan Golongan Ulama Mawali
Telah lahir juga pada zaman tersebut
ramai kalangan bukan Arab yang memeluk Islam serta bekas hamba. Mereka diajar
al-Quran, Hadis serta ilmu Islam. Terdapat sebahagian daripada kalangan mereka
bertindak positif dengan menghafaz , emndalami ilmu syariat juga fiqh hingga
mencapai taraf ulama serta mujtahid.
No comments:
Post a Comment