FAKTOR LAHIR MAZHAB FIQH
§ Pada
zaman Tadwin lahir pelbagai perselisihan pendapat dan mazhab fiqh. Apa yang
jelasnya ialah perselisihan di antara ulama Madrasah Hadis di Madinah dengan
ulama Madrasah al Ra’yi di Iraq.
1. PERBEZAAN
PENELITIAN SUMBER
a. Penerimaan
Khabar Ahad
Ketika mana ahli Fiqh serta imam mazhab
membuat penilaian terhadap hadis-hadis Ahad untuk menetapkan hukum, disana
kadang kala terdapat beberapa perbezaan diantara mereka. Dimana semua itu
membawa kesan sudut penerimaannya sebagai suatu sumber hukum. Penjelasannya
ialah sebagaimana berikut :
i.
Imam Malik para sahabatnya serta majority
kalangan para mujtahid di Madinah pula menerima sebagai hujah hukum sebagai
fatwa, pendapat serta amalan penduduk Madinah dengan mengenepikan mana-mana
khabar Ahad yang bercanggah dengannya.
b. Penerima
fatwa sahabat
Dalam meneliti fatwa-fatwa para sahabat
yang diijtihad juga ada perbezaan di kalangan ahli Fiqh dan imam mazhab.
Penjelasannya seperti berikut :
i.
Imam Abu Hanifah serta para sahabatnya
mengambil seta berpegang dengan fatwa-fatwa para sahabat tanpa sebarang ikatan.
c. Penerimaan
Qiyas
Dalam membuat penilaian Qiyas pula
terdapat perselisihan pendapat dikalangan segelintir imam mujtahid serta ulama.
Dimana kalangan puak syiah dan mazhab al-Zahiri tidak menerima Qiyas sebagai
hujah dan sumber hukum. Walaubagaimanapun, jumhur imam mazhab sepakat menerima
Qiyas sebagai salah satu sumber hukum yang disepakati
2. PERBEZAAN PENERAPAN HUKUM
Ia berkaitan dengan kecederungan dalam
mneggubal hukum atau undang-undang. Untuk itu,
berdasarkan kecederungan tersebut didapati para mujtahid yang ada pada
zaman tersebut terdiri daripada 2 golongan utama iaitu :
a. Ulama
Madrasah Hadis
o
Ahli Hadis secara majoriti kalangan para
mujtahid Hijaz, khasnya di Madinah.
o
Mereka lebih menumpukan menghafaz
hadis-hadis serta fatwa-fatwa para sahabat.
o
Mereka lebih cenderung kearah usaha untuk
memahami segala Hadis serta Athar dan fatwa para sahabat sebagaimana yang
ditunjukkan.
o
Mereka bertindak menerapkannya didalam
ijtihad mengenai masalah-masalah yang baru berlaku, tanpa membahaskan
sebab-sebab hukum serta sudut prinsip-prinsinya.
o
Ketika mana berhadapan dan memahami
sesuatu nas yang tidak selaras atau tidak sesuai dengan tuntutan akal yang
sempurna, ahli Fiqh Hijaz tidak akan menghiraukannya serta tidak berpegang
dengannya, kecuali dalam keadaan yang amat terdesak juga darurat sahaja.
o
Ahli Fiqh di Hijaz lebih banyak bergantung
untuk memahami nas hadis yang sekali gus menyebabkan mereka lebih dikenali
dengan ulama Ahli Hadis
b. Ulama
Madrasah al-Ra’yi
o
Terdiri daripada kalangan ahli Fiqh serta
mujtahid di Iraq dan mereka lebih dikenali dengan Ahli al-Ra’yi.
o
Meraka berpegang dengan pendapat atau
Ra’yi, memahami dan memperhatikan maksud syarak serta asas-asas yang menjadi
landasan pensyariatan hukum
o
Mereka berpendirian bahawa matlamat
pensyariatan hukum untuk mencapai kemaslahatan seluruh umat manusia.
o
Oleh sebab itu, segala hukum berdasarkan
atau yang disandarkan kepada prinsip-prinsip yang sama serta mempunyai matlamat
yang sama
o
Justeru, semua itu hendaklah sentiasa
selari serta tidak ada sebarang pertentangan di antara nas-nas serta hukumnya
c. Faktor
Perselisihan Madrasah Hadis & ak-Ra’yi
o
Hadis serta fatwa-fatwa para sahabat yang
sampai juga tersebar di kalangan ulama Iraq kurang jika dibandingkan dengan
jumlah fatwa dan hadis yang tersebar di Hijaz yang sekali gus merupakan tempat
bertapak kedua-dua sumber tersebut
o
Puak Syiah serta khawarij lebih ramai
berada di Iraq disebabkan itu disana terdedah kepada penyelewengan, banyak
berlaku fitnah dan pemalsuan hadis berbanding di Hijaz
o
Suasana persekitaran, bentuk muamalat,
corak hidup serta adat masyarakat di Iraq banyak terpengaruh dengan kebudayaan
Parsi berbanding dengan apa yang terdapat serta
berlaku di Hijaz yang bersih daripada pengaruh tersebut.
3. PERBEZAAN
PENILAIAN PRINSIP BAHASA
Sumber-sumber hukum syarak yang asasi
iaitu al-Quran & Hadis dibawa dalam lafaz yang berbagai.Untuk mengeluarkan
hukum mestilah memahami dengan mendalam setiap lafaznya, seperti AM, KHAS &
MUSYTARAK.
MAZHAB-MAZHAB FIQH
Terbahagi kepada dua iaitu :
a. Mazhab
Bersifat Individu
·
Kumpulan fatwa dan pendapat Fiqh yang
dipindahkan serta tercatat daripada seorang mujtahid secara bersendirian.
·
Iaitu tanpa sebarang percampuran dengan
mana-mana pendapat sahabatnya atau orang lain.
·
Mazhab Fiqh konteks serta bentuk ini telah
terbentuk secara langsung semenjak wujudnya para Mujtahid Mutlak kalangan
Khalifah al-Rasyidin, para sahabat utama, Sahabat kecil, Tabi’in utama juga
Tabi’in.
·
Kemudian segala ilmu, kaedah istinbat dan
fatwa Fiqh tersebut dipindahkan pula pada generasi-generasi seterusnya tanpa
apa-apa pencampuran dengan mana-mana pendapat atau ijtihad orang lain.
·
Segala mazhab Fiqh yag bersifat individu
tersebut secara majoritinya tidak sampai dan tidak dipindahkan kepada generasi
selepasnya dan kini dalam bentuk kitab khusus.
·
Hal tersebut kerana tidak ada mana-mana
murid dan sahabat mereka yang menerima fatwa juga pendapat Fiqh yang bersifat
perseorangan tersebut itu berusaha atau tampil untuk mengumpulkan, membukukan
dan menyebarkannya.
·
Bahkan hakikat juga apa ysng berlaku ialah
majoriti wasilah dan cara pemindahannya hanya berlangsung menerusi lisan dan
tercatat dalam bentuk hafazan sahaja
b. Mazhab
Bersifat Kumpulan
·
Segala mazhab Fiqh yang tidak hanya
terhenti kepada pendapat serta ijtihad dan kaedah istinbat seseorang imam atau
mujtahid tertentu sahaja
·
Namun begitu, ia merangkumi berbagai
fatwa, kaedah dan bermacam-macam pendapat imam serta mujtahid pada peringkat
dan zaman iaitu :
i.
Kumpulan kaedah serta pendapat-pendapat
Fiqh yang telah disusun atau dibukukan sendiri oleh imam dan mujtahid,
kemudiannya ia membentangkannya kepada sahabat dan pengikutnya
ii.
Kumpulan Fiqh, fatwa, pendapat serta kaedah
yang telah dikumpulkan oleh sahabat, pengikut juga para murid imam mjtahid atau
ulama selepasnya. Dimana itu bangkit membukukannya dalam bentuk kumpulan dan
kitab yang sempurna. Mereka ini hanya sekadar bertindak sebagai penyusun dan
membukunya semata-merta . Penyusunan kaedah tersebut disandarkan kepada para
imam mujtahid bukan diri mereka
iii.
Kumpulan pendapat yang merangkumi kaedah
ijtihad para sahabat dan murid imam mujtahid itu sendiri dalam berbagai masalah
Fiqh. Dimana ia merupakan himpunan ijtihad para murid dan sahabat imam tanpa
apa-apa kaitan dan tidak terikat dengan kaedah serta ijtihad imam mereka
No comments:
Post a Comment