ZAMAN KHALIFAH AL-RASYIDIN
PENDAHULUAN
Perundangan yang berlangsung
Zaman Khalifah al-Rasyidin merangkumi zaman kehidupan Sahabat Utama.
Zaman tersebut sebagaimana yang disepakati bermula selepas kewafatan Rasulullah
s.a.w dengan jawatan khalifah Islam pertama disandang oleh Abu Bakar al-Siddiq
pada tahun 11 Hijrah. Seterusnya jawatan Khalifah al-Rasyidin berterusan dengan
perlantikkan Umar al-Khattab,kemudiannya Uthman ibn Affan dan selepas itu Ali
ibn Abu Talib yang berakhir pada tahun 40 Hijrah.
Perundangan
yang berlangsung pada zaman Khalifah al-Rasyidin masih berpegang kuat kepada
al-Qur’an dan Hadis. Para Sahabat hanya berjihad apabila tidak terdapat hokum
di dalam kedua-dua sumber tersebut. Pada zaman tersebut kuasa pemerintahan dan
wilayah Islam telah bertambah. Hal itu ekoran siri-siri peperangan dan
pembukaan wilayah baru yang dikuasai oleh negara Islam hingga ke luar
Semenanjung Tanah Arab.
SUASANA POLITIK
Nabi Muhammad
s.a.w. hanyalah sebagai rasul pembawa risalah Allah dan tiada rasul atau nabi
lagi selepas Baginda. Ia selaras dengan firman Allah : ( Surah al-Ahzab ayat 40 )
Kewafatan Baginda
s.a.w. pada peringkat awalnya tidak dapat diterima secara total oleh kaum muslimin.
Umar al-Khattab, pernah mengugut akan membunuh sesiapa yang mengatakan Baginda
s.a.w. telah wafat. Keadaan tersebut diselesaikan oleh Abu Bakar dengan
mengemukakan firman Allah : ( Surah Ali ‘Imran)
Selepas kewafatan
Baginda, golongan Ansar mengadakan perjumpaan di Saqifah Bani Sa’adah untuk
melantik penghulu mereka Sa’d ibn ‘Ubadah al-Khazraj sebagai khalifah.
menyedari hal itu, Abu Bakar, Umar, dan Abu ‘Ubaidah ibn al-Jarrah segera ke
sana dan Abu Bakar berucap bermaksud : Kalangan kami adalah amir-amir dan
kalangan kamu adalah wazir-wazir. Selepas itu ucapan berakhir, Umar segera
melantik Abu Bakar sebagai Khalifah dan diikuti oleh para hadirin.
Zaman awal
pemerintahan adalah pemerintahan khalifah Abu Bakar lahir golongan enggan
membayar zakat. Beliau bertindak tegas memerangi mereka biarpun pada awalnya
tidak disepakati sesetengah Sahabat, antaranya : Umar al-Khattab. Abu Bakar
tetap dengan penderiannya serta berhujah zakat dengan sembahyang tidak dapat
dipisahkan. Akhirnya dengan petunjuk Allah ijtihad Abu Bakar lebih tepat dan
mendapat sepakat semua Sahabat.
Waktu itu lahir
juga golongan mengakui menjadi nabi, seperti : al-Aswad al-Ansi di Yaman,
Musailamah al-Kazzab dari Bani Hanifah di al-Yamamah, Tulaihan dari Bani Asad
serta Sajah dari Bani Tamim. Abu Bakar bertindak mengutuskan bala tentera
memerangi golongan tersebut kerana mereka telah murtad. Selepas keadaan aman,
beliau menggerakkan tentera untuk membuka wilayah Iraq dan Syam.
Pada masa
pemerintahan khalifah Umar, beliau meneruskan penghantaran tentera untuk
membuka wilayah tersebut serta Parsi, Mesir dan wilayah Rom. Lantaran itu
perbendaharaan negara bertambah banyak, dilakukan penyusunan tentera dan
melaksanakan hukum Islam tehadap wilayah yang ditakluki. Ramai kalangan bukan
Arab serta berbagai lapisan masyarakat memeluk Islam.
Selepas kematian
Umar, jawatan khalifah disandang oleh Uthman. Separuh fasal pertama
pemerintahan Uthman, keadaan negara dan politik begitu tenang dan tentera Islam
Berjaya menguasai wilayah luar hingga ke daerah Timur dan Barat. Ekoran sifat
warak, lemah lembut peribadi khalifah Uthman, Bani Umaiyyah mengambil kesempatan jawatan-jawatan penting
dalam negara. Ekoran perkara tersebut, fasal kedua pemerintahan Uthman, lahir
kumpulan pemberontak dari Basrah, Kufah juga dari Mesir menyebabkan terbunuhnya
khalifah Uthman.
Pembunuhan
Khalifah Uthman menimbulkan bibit perpecahan dikalangan kaum muslimin. Orang
ramai terus melantik Ali sebagai pengganti dan menjadikan Kufah pusat
pentadbiran. Muawiyyah pada waktu itu berada di Syam enggan memberi kesetiaan
kepada Ali.
Terdapat pula
kalangan Sahabat yang dipelopori oleh Aisyah binti Abu Bakar, Talhah serta
al-Zubair ibn al-Awwam menuju Basrah mendesak khalifah Ali mengambil tindakan
terhadap pembunuhan khalifah Uthman seberapa segera. Ali menyatakan terpaksa
menunggu keadaan reda. Para Sahabat tersbut menuduh Ali sengaja melengahkan,
akhirnya tercetus peperangan al-Jamal.
Selepas itu,
meletus peperangan Siffin antara Ali dengan Muawiyah. Peperangan tersebut
berakhir dengan tipu muslihat tentera Muawiyah mengangkat al-Quran di hunjung
senjata dengan menyuru Tahkim. Ali bersama sebahagian tenteranya ingin
meneruskan peperangan kerana mengetahui semua itu tipu muslihat sahaja,
manakala sebahagian yang lain ingin menyahut perdamaian.
Akhirnya Ali
terpaksa menerima Tahkim majlis Tahkim berakhir dengan perlucutan Ali dan
Muawiyah sebagai khalifah, namun dalam masa yang sama ‘Amru al-‘As melantik
semula Muawiyah ekoran muslim kaum muslimin terpecah tiga kumpulan : Pertama :
Khawarij, syiah dan jumhur Muslimin. Puak kaum Khawarij merancang untuk
membunuh Alia, Muawiyah dan ‘Amru ibn
Al-‘As secara serentak. Namun begitu, hanya Ali berjaya dibunuh oleh Abdul
Rahman ibn Muljim.
KEADAAN PERUNDANGAN ZAMAN SAHABAT
Sahabat yang berfatwa dan beristihad menghafaz
al-Quran, Hadis-hadis, mengetahui sebab turunnya sesebuah ayat al-Quran serta
sebab nabi menuturkan sesebuah hadis. Seterusnya juga, terdapat kalangan
sahabat utama mempunyai pengalaman sebagai anggota dewan perbincangan bersama
Baginda juga pernah dibenarkan beristihad pada zaman Baginda.
Mana-mana Sahabat yang berilmu akan beristihad
untuk memutuskan hukum. Lantaran itu, ia menambahkan lagi kumpulan hukum Fiqh
yang sedia ada. Sudut hakikat tidak semua sahabat mampu memahami serta
mempelajari kandungan hukum-hukum atau beristihad. Hal itu kerana beberapa
faktor tertentu, antaranya yang utama ialah :
1.
Perbezaan Sudut Ilmu Dan Istinbat
Kalangan sahabat dan kaum muslimin terdapat sejumlah besar orang awam
yang tidak berkemampuan untuk memahami nas-nas hukum. Ada kalangan Sahabat yang
banyak menghafaz hadis, lama bergaul dengan Baginda serta dianugerahkan
kemampuan secara semulajadi untik berijtihad. Sebaliknya pula terdapat Sahabat
yang sempat menemui Baginda sekali sahaja dan ada yang hanya mendengar satu
hadis sahaja.
Justeru, terdapat
perbezaan sudut ilmu, kemampuan berijtihad dan mengeluarkan hukum. Antara lain,
ia juga menjadi faktor berlakunya perselisihan dikalangan sahabat dalam
mentafsirkan hukum serta ta’lil sesetengah nas. Masyarakat awam pula perlu
kepada orang alim atau ahli Fiqh menjelaskan nas serta hukum kepada mereka.
2.Sumber Hukum Belum Dibukukan
Nas-nas hukum yang terkandung didalam al-Quran, hadis serta
fatwa-fatwa Baginda belum tersebar secara meluas pada zaman khalifah
al-Rasyidin dan Sahabat seluruhnya. Justeru, ia masih belum dapat dipelajari
atau diterima oleh semua orang yang ada dalam wilayah Islam. Awal pemerintahan
khalifah Abu Bakar contohnya : Pada waktu itu al-Quran masih terkumpul dalam
tulisan dan lembaran-lembaran yang tersimpan di rumah dikalangan Sahabat dan
juga isteri Baginda. Begitu juga hadis dan segala fatwa yang ada belum
dibukukan sama sekali, bahkan ia masih berada dalam ingatan atau hafalan
sesetengah para sahabat sahaja.
3.Sumber
Yang Ada Berbentuk Praktikal
Nas-nas serta kumpulan hukum yang ada pada zaman tersebut hanyalah
mengandungi ketentuan-ketentuan perundangan juga hukum yang berkaitan dengan
masalah-masalah yang benar-benar berlaku sahaja. Erti kata lain, fatwa Baginda
s.a.w. dan nas hukum yang ditetapkan belum ada tentang masalah andaian serta
hukum yang akan berlaku. Sedangkan pada zaman Sahabat telah terdapat juga
timbul masalah hukum yang tidak pernah berlaku pada zaman Baginda s.a.w. dan
tidak ada ketentuannya di dalam nas.
Merujuk kepada
tiga faktor utama tersebut, ahli Fiqh kalangan Khalifah al-Rasyidin dan para
Sahabat utama khsusunya berdepan dengan tugas baru dalam perkembangan hukum
Islam. Mereka terpaksa membuat penelitian, mengkaji dan membuat penjelasan
mengenai nas-nas al-Qur’an dan Hadis. Untuk itu, para Sahabat bertindak memberi
fatwa tentang masalah hukum yang timbul dan tidak ada ketentuan nas jelas.
Kalangan Sahabat
yang berperanan dalam hukum serta fatwa pada masa Khalifah al-Rasyidin dan
Sahabat antaranya ialah :
a.
Khalifah Sahabat yang berperanan dalam hukum
serta fatwa pada masa Khalifah al-Rasyidin, iaitu : Abu Bakar, Umur, Uthman dan
Ali.
b.
Sahabat yang tinggal di Madinah, iaitu : Zaid
ibn Thabit, Ubay ibn Ka’ab, Abdullah ibn Umar dan Aisyah.
c.
Sahabat yang tinggal di Mekah, iaitu : Abdullah
ibn Abbas.
d.
Sahabat yang tinggal di Kufah, iaitu : Ali ibn
Abu Talib dan Abdullah ibn Mas’ud.
e.
Sahabat yang tinggal di Basrah, iaitu : Anas ibn
Malik dan Abu Musa al-Asy’ari.
f.
Sahabat yang tinggal di Syam, iaitu : Mu’adh ibn
Jabal dan ‘Ubadah ibn al-Samit.
g.
Sahabat yang tinggal di Mesir, iaitu : Abdullah
ibn ‘Amr bin al-‘As
Seterusnya terdapat ramai lagi kalangan Sahabat
yang layak, berkemampuan serta berperanan dalam ijtihad dan fatwa. Dimana
jumlah mereka dari kalangan lelaki dan perempuan seramai hampir 130 orang.
METHOD SAHABAT ISTINBAT HUKUM
Para Sahabat umumnya dan Khalifah al-Rasyidin khususnya menjadi tempat
rujukan kaum muslimin bagi menyelesaikan
masalah yang dihadapi. Para Sahabat telah menggunakan kaedah atau metod
tertentu dalam istinbat hukum juga berijtihad, iaitu :
1.Merujuk Kepada al-Quran
Para Khalifah al-Rasyidin akan terus merujuk kepada al-Quran apabila
muncul masalah atau dibentangkan kepada mereka sesuatu perkara tentang hukum.
Mereka mencari nas yang telah ditetapkan
di dalamnya mengenai hukum atau meneliti al-Qur’an untuk mencari penjelasan dan
penetapan hukum.
Seandainya mereka
menemui nas yang dibawa oleh al-Qur’an mengenai hukum yang dicari itu, mereka
menghukum berdasarkan nas al-Qur’an tersebut. Hujah serta alasan supaya selaras
dengan saranan wajib mentaati Allah dan mengembalikan masalah kepada hukum
Allah. Iaitu dengan merujuk kepada al-Qur’an tentang apa-apa sahaja yang
diperselisihkan dan menerima apa yang diputuskan menerusinya. Hal itu selaras
dengan firman Allah : ( Surah al- Nisa’ ayat 59 )
2.Merujuk Kepada Hadis
Setelah mengkaji al-Qur’an dan mereka tidak menemui nas hukum yang
dicari, para Sahabat seterusnya akan merujuk kepada hadis serta fatwa Baginda
s.a.w. yang mereka ketahui. Antara lain juga, mereka mengadakan perbincangan
dan bertanya kepada mana-mana Sahabat atau para Sahabat lain, adakah mereka
pernah mendengar hadis atau mengetahui
Rasullulah s.a.w. pernah menghukum terhadap masalah tersebut.
Untuk
itu, jika ada kalangan Sahabat menyatakan mereka pernah menyaksikan Baginda
s.a.w. menghukum atau terdapat hadis menjelaskan hukum tersebut, Khalifah
al-Rasyidin akan menghukum berdasarkannya. Hujah serta alasan supaya merujuk
kepada hadis juga fatwa Baginda s.a.w. sebagai sumber kedua selepas al-Qur’an selaras dengan saranan
wajib mentaati Allah dan rasul-Nya. Iaitu dengan merujuk dan mengambalikan
perselisihan kepada hadis Baginda s.a.w. Hal itu selaras dengan firman Allah :
. 3.Ijma’ Sahabat
Seterusnya, setelah mengkaji di dalam al-Qur’an, hadis, setelah
ditanya para Sahabat tentang hadis serta fatwa Baginda s.a.w. dan mereka tidak
mengetahui mengenainya, mereka akan mengadakan mesyuarat antara ahli Fiqh
kalangan Sahabat. Menerusi mesyuarat mereka akan berbincang dan saling
mengambil pertunjuk hukum mengenai masalah yang dihadapi itu. Sekiranya
terdapat persepakatan anatara Sahabat, mereka akan melakukan hukumnya berdasarkan
persepakatan tersebut.
Sekiranya
pendapat kalangan Sahabat terhadap sesuatu hukum mendapat persetujuan semua
Sahabat, Ia dikenali sebagai ijma’ atau ijma ‘ Sahabat. Hukum yang diperolehi
berdasarkan Ijma’ Sahabat atau persepakatan semua Sahabat tidak boleh diingkari
hukumnya oleh kaum muslimin waktu itu dan kalangan mereka yang datang
selepasnya.
Sebagai
rumusannya, majoriti masalah yang diistinbatkan pada zaman itu mendapat
persepakatan di kalangan ahli Fiqh Sahabat. Untuk itu, terbukalah di sana satu
sumber tambahan baru yang dikenali sebagai ijma’ atau persepakatan hukum kalangan ahli Fiqh Ijma menjadi suatu
sumber hukum yang diikuti, sekaligus menjadi dalil yang dijadikan hujah oleh
ulama Fiqh yang muncul selepasnya.
4. Itihad Sahabat
Nabi pernah membenarkan para Sahabat berijtihad dalam hukum. Sebagai
contoh sebagaimana sabda Baginda kepada Mu’adh ibn Jabal sebelum beliau
diutuskan ke Yaman.
Pada
masa itu telah lahir masalah kaum baru yang tidak ada nas dan belum pernah
berlaku zaman Baginda. Untuk mencari penyelesaian hukum, Khalifah al-Rasyidin
dan para Sahabat menggunakan itijhad serta al-Qiyas. Justeru, ia memain peranan
penting dalam sejarah perkembangan Perundangan Islam.
Sebagai
contoh berkaitan kaedah istinbat yang dilalui oleh para Khalifah al-Rasyidin
ialah : Diriwayatkan Abu Bakar apabila dikemukakan sesuatu masalah hukum beliau
akan meneliti dan mencari nas hukum mengenainya di dalam al-Qur’an. Jika tidak
menemui nas dalam al-Qur’an yang menyatakan dan menjelaskan hukum tersebut,
beliau berpindah meneliti dan mengkaji hadis. Jika terdapat penjelasan
mengenainya di dalam hadis atau diketahui oleh sahabat, beliau akan menghukum
mengenainya seperti hukum yang dinaskan dalam hadis Rasullulah s.a.w.
Kiranya
tidak terdapat nas dalam hadis, beliau akan mengumpulkan para Sahabat dan ahli
Fiqh serta bertanya,apakah mereka pernah mendengar,ada menghafaz atau
mengetahui Rasulullah s.a.w pernah menghukum mengenainya. Jika ada Sahabat
mengatakan ada mengetahuinya, khalifah Abu Bakar akan menghukum sebagaimana
yang dilaksanakan oleh Baginda.
Kaedah
dan cara istinbat sebagaimana yang dilalui oleh khalifah Abu Bakar diikuti oleh
Khalifah al-Rasyidin yang datang selepasnya.Iaitu menelitinya kepada nas
al-Quran terlebih dahulu kemudian Hadis.Jika tidak menemui didalam hadis,
mereka akan bertanya pada para Sahabat kalau-kalau mereka pernah mendengar dan
mengetahui Nabi ada menghukum mengenainya.
Seterusnya
jika mereka tidak menemui nas dalam hadis dan tiada sesuapa kalangan Sahabat
yang menghafaz hadis berkaitan dan tidak mengetahui Banginda pernah menghukum
mengenainya , Khalifah Al-Rasyidin akan menghukum berdasarkan ijtihad atau pendapat mereka.Untuk itu,
ijtihad hanya digunakan dalam masalah yang tidak ada nas dalam al-Qu’ran,Hadis,
dan tiada fatwa daripada Nabi.
Sebagai
rumusannya, ijtihad juga penting pada zaman Khalifah al-Rasyidin. Dimana
sebahagian daripada ijtihad kalangan Sahabat tersebut terjurus kepada
persepakatan dan segelintir daripadanya menjurus kepada perselisihan dan
percanggahan hukum biarpun sama sudut masalah.
No comments:
Post a Comment