1)Al-quran dijadikan sebagai sumber rujukan yang pertama dan asasi dalam semua perkara.Berdasarkan nas qat’I atau dialah zanni atau mentafsirkannya,baik secara langsung atau tidak langsung.
2)Hadis menjadi sumber rujukan
kedua selepas al-quran.Untuk itu,mujtahid kalangan sahabat kecil juga Tabi’in
menggunakan nas yang terkandung di dalam hadis Baginda s.a.w.
FAKTOR
MEMBAWA KESAN ARUS PERUNDANGAN
1)Ulama Terbakar Merata Tempat
Pada masa pemerintahan Abu Bakar dan Umar Al-Khattab,mereka menggalakkan Sahabat utama meninggalkan bumi Madinah dan Mekah.
Pada masa pemerintahan Abu Bakar dan Umar Al-Khattab,mereka menggalakkan Sahabat utama meninggalkan bumi Madinah dan Mekah.
Ada beberapa factor:
a)Penduduk Madinah mengambil
acuan sebahagian besar daripada kaedah ijtihad dan fatwa.
b)Penduduk Mekah mengikuti fatwa
serta terpengaruh dengan ijtihad Abdullah ibn Abbas kalangan Sahabat juga
mujtahid kalangan Tabi’in.
c)penduduk Basrah mengikuti fatwa
Sahabat seperti Abu Musa Al-Asy ‘Ari dan Anas ibn Malik juga kalangan Tabi’in.
2)Khalifah Umaiyyah Menjauhi
Sirah Ulama Salaf
Antara perkara penting yang
muncul berikutnya:
a)Perbezaan hukum serta
perundangan yang tercetus pada masa Bani Umaiyyah ekoran factor perasaan.
b)Pmimpin Bani Umaiyyah lebih
suka mengekalkan kepimpinan serta berusaha mendapatkan restu rakyat agar
mentaati mereka secara paksa.
c)Kerajaan Bani Umaiyyah pernah
mengharuskan beberapa perkara syubhat yang tidak dipersetujui oleh majority
ulama fiqh waktu itu dan selepasnya.
3)Meluas Riwayat Hadis
Zaman Tabi’in membawa suatu
keistimewaan dalam periwayatan hadis-hadis Baginda s.a.w.Dimana pada zaman
tersebut meluasnya periwayatan hadis.
Mengenai Sahabat yang berpindah ke wilayah lain,apabila dikemukan masalah hukum serta tidak mengetahui sesebuah hadis yang berkaitan,mereka akan berusaha bertanyakan kepada sahabat lain.
Mengenai Sahabat yang berpindah ke wilayah lain,apabila dikemukan masalah hukum serta tidak mengetahui sesebuah hadis yang berkaitan,mereka akan berusaha bertanyakan kepada sahabat lain.
4)MuncuL Hadis Palsu
Pada zaman Nabi tidak timbul
persoalan hadis Palsu.Namun,pada zaman Tabi’in keadaaan telah berubah.Kesalahan
dalam hadis serta pemalsuan terhadap hadir Rasulullah s.a.w. mula menular.
Pemalsuan hadis berlaku ekoran pertelingkahan mengenai jawatan Khalifah antara Ali dengan Muawiyah.
Pemalsuan hadis berlaku ekoran pertelingkahan mengenai jawatan Khalifah antara Ali dengan Muawiyah.
5)Lahir Ulama Mawali
Pada akhir zaman pemerintahan
Khalifah Uthman banyak wilayah lupa dapat ditakluki seperti Mesir,Syam dan
Iraq.Ekoran penaklukan itu terdapat ramai rakyat tempatan yang menjadi tawanan.
Ramai ulama kalangan Shabat juga Tabi’in yang menetap di wilayah baru bertindak menyebaran ilmu juga fatwa kepadaa penduduk negeri menerusi majlis ilmu.
Ramai ulama kalangan Shabat juga Tabi’in yang menetap di wilayah baru bertindak menyebaran ilmu juga fatwa kepadaa penduduk negeri menerusi majlis ilmu.
No comments:
Post a Comment