Apa yang dapat dijelaskan secara ringkas di sini mengenai sumber-sumber
perundangan atau sumber hukum yang digunakan sepanjang tempoh zaman Tadwin
secara umumnya dapat dibahagikan kepada dalil qat’I dan zanni, iaitu:
DALIL QAT’I
Ia merupakan sumber pengambilan di dalam menetapkan sesuatu hukum yang
berasaskan kepada sumber yang disepakati oleh para mujtahid. Dimana antara
dalil-dalil yang disepakati itu dapat dibahagikan kepada empat kategori, iaitu
:
1.
Al-QUR’AN
Al-Quran tetap dijadikan sebagai sumber rujukan yang pertama, utama dan
asasi dalam semua perkara. Iaitu mereka istinbat hukum dengan berpandukan
kepada segala nas yang terkandung di dalamnya. Hal itu juga sama ada dengan
berdasarkan nas yang qat’i atau dilalah yang zanni atau mentafsirkannya, baik
secara langsung atau tidak langsung. Cara dan bentuk al-Qur’an menunjukkan
hukum dalam dua keadaan. Dimana cara al-Qur’an menerangkan hukum dalam
Perundangan Islam dapat dibahagikan
kepada dua bentuk: iaitu hukum secara Qat’i dan secara Zanni. Antara
penjelasan dan contohnya sebagaimana berikut:
a)
Hukum secara Qat’i
Antara ayat yang mana hukumnya diterima secara qat’i ialah sebagaimana
firman Allah:
“Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka
(hukumnya) potonglah tangan mereka” Surah al-Ma’idah ayat 38)
Lafaz pencuri dalam ayat tersebut penetapannya secara qat’I atau pasti.
Dimana tidak ada apa-apa pertikaian lagi di kalangan mujtahid sudut maksud
serta hukumnya. Iaitu pencuri lelaki dan perempuan mestilah dipotong tangan
keduanya apabila sabit kesalahan mereka.
b)
Hukum secara Zanni
Manakala nas al-Qur’an yang zanni atau tidak jelas pula, sebagai
contohnya ialah: Setengah keadaan al-Qur’an menunjukkan hukum dengan cara qat’i dari satu sudut yang
lain pula ayat yang sama menunjukkan hukum secara zanni. Sebagaimana firman
Allah:
“Dan sapulah sebahagian dari kepala kamu” Surah al-Ma’idah ayat 6
Ayat tersebut menunjukkan secara qat’i mengenai hukum wajib menyapu
kepala ketika berwuduk. Namun begitu, dalam keadaan lain pula ia jyga
menunjukkan hukum secara zanni. Iaitu mengenai kadar kepala yang wajib
disapukan. Lantaran itu, ulama dan mujtahid hanya bersepakat mengenai hukum wajib menyapu kepala ketika berwuduk,
tetapi mereka berselisih pendapat tentang kadar kepala yang wajib disapu.
Iaitu, sama ada menyapu keseluruhannya atau sebahagian atau sedikit sahaja.
2.
HADIS
Menjadi sumber rujukan kedua selepas al-Qur’an. Untuk itu, para mujtahid
bertindak menggunakan segala hadis baginda s.a.w. untuk istinbat hukum. Namun
begitu, mereka hanyalah berpindah berpegang dengan hadis apabila tidak terdapat
sumber hukum mengenai kejadian yang ingin difatwakan atau ingin diistinbatkan
di dalam al-Qur’an.
Perselisihan Mengenai hadis
Pada zaman tadwin tersebut periwayatan hadis telah meluas menyebabkan
muncul banyak hadis Palsu. Untuk itu di sana muncul dua pertentangan di
kalangan ahli fiqh mengenai dua perkara, iaitu : Apakah hadis kira sebagai usul
daripada dasar-dasar perundangan yang melengkapkan al-Qur’an. Seterusnya jika
hadis itu dianggap sebagai dasar perundangan, bagaimana pula kaedah untuk
berpegang dengannya. Untuk menjelaskan perkara tersebut sebagaimana berikutnya:
a)
Masalah Pertama:
Terdapat golongan yang menolak hadis secara keseluruhannya dan mereka
berpendapat hanya cukup berpegang dengan al-Qur’an sahaja. Antara hujah mereka
ialah al-Qur’an telah menjelaskan segala-galanya, ia mudah difahami dan dibawa
dengan Bahasa Arab yang difahami oleh semua orang Arab. Namun begitu, ternyata
sekali ia ditolak oleh ulama, seperti: Imam Syafi’I dalam kitabnya al-Umm.
Dimana ulama telah sepakat bahawa Hadis diterima sebagai sumber kedua
perundangan selepas al-Qur’an. Jika begitu, tentu sekali perutusan Baginda
adalah sia-sia, kerana hadis kadangkala diperlukan untuk menjelaskan nas
mujmal, membataskan yang mutlak dan lainnya.
b)
Masalah Kedua:
Ulama dan kumpulan yang menerima hadis sebagai sumber kedua perundangan,
namun begitu mereka berselisih pendapat mengenai kaedah juga syarat sesebuah
hadis yang dapat diterima sebagai hujah, iaitu:
Kalangan mereka yang menolak Hadis Ahad dan
hanya menerima Hadis Mutawatir sahaja. Pendapat ini juga tidak benar dan
ditolak oleh jumhur ulama.
·
Lafaz kinayah tidak menyebabkan jatuh talak,
biarpun diniatkan sebegitu
·
Seseorang yang tidur dalam apa jua keadaan pun
dikira tetap tidak batal wuduk mereka
·
Mereka juga mencela dan mempertikaikan
kewibawaan para mufti yang telah diakui umum
Puak Syiah hanya menerima hadis yang dibawa oleh
periwayat kalangan imam serta puak yang sealiran dengan mereka sahaja.
Puak Khawarij hanya menerima hadis yang
diriwayatkan hingga peringkat para sahabat sahaja. Seterusnya penilaian hadis
di sisi mereka ialah apa yang lahir sebelum berlaku fitnah ke kalangan kaum
muslimin, iaitu sebelum peperangan al-Jamal dan Siffin.
Kalangan ulama yang menerima danmenetapkan hadis menerusi du acara, iaitu;
·
Terdapat kalangan mereka yang menyatakan serta
berfatwa selaras dengan semua hadis Baginda.
·
Hadis yang diterima juga ialah yang beredar
kalangan ahli Madinah dan selaras amalan ahli Madinah.
Sebagai rumusannya, semua itu
menyebabkan lahir perselisihan mengenai kedudukan sesebuah hadis yang
diriwayatkan untuk diterima sebagai hujah. Dimana ulama Madrasah Hadis di
Madinah menerima hadis yang beredar di kalangan penduduk serta amalan penduduk
Madinah. Ulama madrasah al-Ra’yi di Iraq pula menetapkan syarat yang ketat dan
sangat berhati-hati mengenai hadis riwayat Ahad atau periwayat tunggal. Kerana
di sana tempat munculnya banyak hadis palsu. Untuk itu mereka mendahulukan
al-Qiyas dan al-Ra’yi daripada hadis yang bercanggah dengan dasar umum syariat
juga kemashalatan umum. Sebagai contohnya: Imam Abu Hanifah beramal dengan
sesebuah hadis berdasarkan riwayat masyhur.
Seterusnya menurut pendapat jumhur
ahli Hadis serta dan Imam Syafi’i : Mereka tetap beramal dan menerima sesebuah
hadis bedasarkan kekuatan sanad atau perawinya, biarpun ia bertaraf Khabar
Ahad.
3.
IJMA’
Ijma’ Sahabat dan ulama mujtahid menjadi sumber rujukan yang ketiga
setelah ketiadaan sumber hukum mengenai masalah yang dikemukakan itu di dalam
al-Qur’an dan hadis. Untuk itu, ulama sepakat mengenai kedudukan ijma’ dalam
Perundangan Islam. Hal tersebut kerana terdapat nas yang dapat difahami bahawa
perkara yang diperselisihkan oleh ulama
hendaklah dirujuk kepada kitab Allah dan hadis. Ia membawa erti bahawa
perkara yang disepakati oleh mereka merupakan kebenaran yang diakui serta wajib
diamalkan.
Perselisihan Tentang Ijma’
Jumhur ulama menerima ijma’ sebagai salah satu sumber hukum. Hal itu
dapat difahami menerusi dalil al-Qur’sn sebagaimana yang dikemukakan oleh Imam
Syafi’I, sebagaimana firman Allah:
“ Dan sesiapa yang menentang (ajaran) rasul Allah sesudah terang nyata
kepadanya ebenaran petunjuk (yang dibawanya) dan ia pula mengikut jalan yang
laindari jalan-jalan orang-orang yang beriman, kami akan memberikannya kuasa
untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya dan (pada hari akhirat kelak) Kami
akan memasukkannya ke dalam neraka Jahanam, dan nerka jahanam itu adalah
seburuk-buruk tempat kembali. “ Surah al-Nisa ayat 115
Apa yang menyebabkan dan punca berlaku perselisihan mengenai ijma’ dalam
beberapa sudut sahaja, iaitu:
Siapa sebenarnya kalangan mujtahid yang diterima
dan diakui sebagi ijma’ itu. Untuk itu, sesetengah ulama mengatakan ia
merupakan kalangan mujtahid sesuatu wilayah dan tempat tertentu. Oleh itu, jika
sesuatu tempat itu terdapat ahli al-Kalam atau ahli Hadis dan ada ahi al-Ra’yi,
siapakah kalangan mereka itu yang diterima. Manakala puak Syiah pula tidak
menerima ijma’ kalangan Sahabat yang terlibat dengan Tahkim serta menerima
ijma’ kalangan imam mereka sahaja.
Terdapat juga sesetengah istinbat hukum yang
mendapat ijma’ secara jelas seluruh ulama dan ada pula ijma’ sukuti yang tidak
dinyatakan oleh seluruh mujtahid atau
sesetengah mereka mendiamkan diri. Sehubungan dengan itu, ulama mazhab Hanafi
menerima ijma’ sukuti sebagai hujag. Alasan mereka ialah, semua itu dikenalai
dengan ijma’ tanpa mebeza-bezakannya. Sesetengah ulama dan imam mazhab lain
berpendirian sebaliknya, seperti: Imam Malik dan Syafi’I tidak menerimanya
sebagai hujah. Alasan mereka kerana mujtahid yang diam itu tidak boleh dikira
dan tidak dikatakan ia bersetuju.
Setengah keadaan juga, perselisihan kehujahan
ijma’ itu berkaitan kemungkinan berlaku ijmak atau tidak, khasnya pada zaman
Tadwin tersebut. Dimana imam Ahmad mengatakan tidak mungkin ijma’ berlaku.
Kerana mujtahid waktu itu berserakan dan tidak berada pada satu tempat.
Sebagai rumusannya, apa yang
dijelaskan oleh imam Syafi’I bahawa ijmak yang diterima ialah daripada mujtahid
yang mencukupi syaratnya. Iaitu kalangan ulama Salaf khususnya, ijma’ ulama
sesuatu masa dan ia diiktiraf oleh masyarakat Islam seluruhnya serta fatwa
tersebut diriwayatkan daripada kalangan yang ramai pula, seperti: Ijma’ ulama
mengenai sembahyang subuh dua rakaat.
4.
AL-QIYAS
Jumhur Ulama sepakat mengatakan al-Qiyas boleh dijadikan hujah dan sebagi
sumber hukum syarak. Manakal golongan mazhab al-Zahiri dan Syiah berpendapat
al-Qiyas tidak boleh dijadikan hujah.
Sebagi rumusannya ialah, sumber Perundangan Islam yang dilaksanakan serta
digunakan dan diikuti pada zaman tersebut ialah rentetan juga kesinambungan
daripada kaedah istinbat yang telah digunakan oleh para Khalifah al-Rasyidin,
Sahabat Utama, Sahabat Kecil juga Tabi’in Utama.
DALIL ZANNI
Telah lahir sumber yang tidak
disepakati atau sumber sampingan yang dikenali dengan dalil zanni. Untuk itu,
setelah tidak juga menemui rujukan di dalam semua sumber sebagaimana yang
tersebut di atas, para mujtahid akan bertindak dengan berpindah menggunakan
ijtihad atau al-Ra’yi. Apa yang dimaksudkan dengan al-Ra’yi atau pendapat
sebenarnya ialaah pandangan mereka berdasarkan ijtihad. Hal itu hanyalah
digunakan setelah mereka mengkaji semua kemaslahatan, kaedah Kulliyah juga
dasar Umum Syariat. Antara dalil yang tidak disepakati dan al-ra’yi yang dimaksudkan merangkumi:
al-Istihsan, al-Masalih al-Mursalah, Sadd al-Zara’I dan lainnya.
Perselisihan al-Qiyas, al-Ra’yi dan al-Istihsan
Pada zaman tersebut lahir perselisihan antara para mujtahid juga imam
mazhab khususnya berkenaan dengan usul istinbat: al-Qiyas, al-Ra’yi dan
al-Istihsan. Untuk menjelaskan perkara tersebut sebagaimana berikutnya, iaitu:
a.
Dimana ahli Zahir atau Mazhab Zahiri yang muncul
pada pertengahan kurun ketiga Hijrah tidak menerima al-Qiyas juga al-Istihsan
dan al-Ra’yi lain sebagai usul istinbat. Yang mereka hanya mengasaskan dasar
mazhab berdasarkan zahir nas al-Qur’an dan Hadis sahaja.
b.
Jumhur ahli Fiqh tidak membuka ruang yang luas
dan berbeza dalam membuat tafsiran mengenai al-Ra’yi. Yang mana menurut mereka
al-Ra’yi yang dibenarkan itu ialah dengan ada dasar , yang mana asalnya ialah
daripada Al-Qur’an dan Hadis, seperti: al-Qiyas. Sedangkan al-Ra’yi yang tidak
mempunyai dasar kukuh diperselisihkan di kalangan ahli Fiqh dan imam mazhab,
seperti: al-Istihsan.
Untuk itulah, pada dasarnya jumhur imam Mazhab Sunni utama menerima
al-Qiyas sebagi dasar atau usul istinbat hukum, seperti: Imam Abu Hanifah, Imam
Malik, Imam Ahmad juga Syafi’i. Namun pun begitu, segelintir ahli Hadis dan
puak Syiah menolak al-Qiyas sebagai dasar istinbat hukum.
c.
Pada umumnya majority imam Mazhab, seperti: Imam
Syafi’I dan Ahmad menolak al-Istihsan sebagai dasar istinbat. Hal itu kerana ia
tidak mempunyai dasar yang jelas serta lebih menjurus kepada pendapat akal. Sedangkan
pula, al-Istihsan tetap diterima serta banyak digunakan oleh ulama Madrasah
al-Ra’yi di Iraq, seperti: Imam Abu Hanifah dan sahabatnya Muhammad ibn
al-Hasan.
Imam Syafi’I tidak menerima
al-Istihsan sebagai sumber perundangan. Hal itu sebagaimana yang dijelaskan
dalam kitabnya al-Umm. Iaitu tidak patut mufti dan juga mujtahid menggunakan
al-Istihsan dalam berfatwa. Beliau berpendapat demikian dengan berhujah atau
membawa dalil sebagaimana firman Allah:
“Patutkah manusia menyangka
bahawa ia akan ditinggalkan terbiar (dengan tidak diberikan tanggungjawab dan
tidak dihidupkan menerima balasan) “ surah al-Qiyamah ayat 36
salam nak tanya...ini rujukan dari kitab yang mana?mau guna untuk assignment?eheheh
ReplyDeletegudddd
ReplyDelete