PENGANTAR PERUNDANGAN DALAM ISLAM

PENGANTAR PERUNDANGAN DALAM ISLAM

Saturday, 26 March 2016

KEADAAN PERUNDANGAN ZAMAN TADWIN

Kerajaan Bani Umaiyyah mengutamakan pengukuhan politik dan kurang mengambil berat perkara agama. Sesetengah  khalifah dan amir mereka tidak dihormati oleh rakyat, samada kalangan ulama juga masyarakat awam. Hal itu ekoran kezaliman yang mereka lakukan terhadap sesiapa sahaja yang menentang, seperti: Sa’id ibn Jubair telah dibunuh oleh al-Hajjaj ibn Yusuf al-Thaqafi. Sehubungan dengan itu, bangkitlah pakatan sulit untuk menjatuhkan karajaan Umaiyyah.

Gerakan sulit yang didokong oleh Ahli al-Bait juga Bani Abbasiyah berjaya menumbangkan kerajaan Bani Umaiyyah pada tahun 132 Hijrah. Justeru, bermula detik tersebut berpindahlah kuasa pemerintahan kepada Bani Abbasiyah yang mana khalifah pertama disandang oleh Abu al-Abbas Abdullah ibn Muhammad ibn Ali Abdullah ibn Abbas yang dikenali dengan al-Saffah. Apabila tegaknya kerajaan Bani Abbasiyah, berlaku perkembangan pesat dalam bidang ilmiah umumnya dan terhadap Fiqh Islam khususnya yang tidak dicapai pada masa-masa sebelum dan selepasnya.
Kematangan Perundangan Islam dan perbendaharaan Fiqh mencapai mercu yang tinggi. Seterusnya juga Fih Islam telah terbentuk menjadi ilmu yang tersendiri atau terpecah daripada ilmu-ilmu lain. Dimana lahir ketika itu kalangan ulama yang menumpukan kajian serta penulisan bidang-bidang tertentu dalam perbahasan merek. Sebagai contohnya: Ilmu Usul al-Fiqh telah dibukukan menjadi ilmu tersendiri. Kesannya, munculah metodologi istinbat hukum juga dasar-dasar dalam berijtihad sebagaimana yang diiltizamkan serta dipatuhi oleh mujtahid pada masa itu. Ia sekaligus menjadi landasan yang perlu diikuti oleh mereka yang ingin berijtihad untuk istinbat hukum daripada dalil-dalil juz’i.

Konteks Fiqh serta Perundangan Islam pada Zaman Tadwin, telah lahir 13 orang kalangan Mujtahid Mutlak. Dimana mereka merupakan kalangan imam Mazahab Sunni yang telah mendapat pengiktirafan jumhur ulama serta menjadi ikutan kaum muslimin selepasnya. Mereka itu ialah:

1. Sufiyan ibn Uyainah (Mekah)
2. Malik Ibn Anas (Madinah)
3. Al-Hasan al-Basri (Basrah)
4. Abu Hanifah al-Nu’man & Sufian al-Thauri (Kufah)
5. Al-Auza’Ie (Syam)
6. Syafi’i & al-Laith ibn Sa’d (Mesir)
7. Ishak Ibn Rahawiyah al-Marwazi (Naisabur)
8. Ibrahim ibn Khalid (Abu Thur) / Ahmad ibn Hambal / Daud Ibn Ali As-Asbahani / Muhammad Ibn Jarir al-Tabari (Baghdad)

Walau bagaimanapun, sebahagian daripada mazhab Fiqh tersebut telah berlalu, manakala sebahagian yang lain masih berterusan serta masih ramai pengikutnya. Apa yang perlu dijelaskan di sini, setiap imam mazhab tersebut mempunyai usul atau dasar dan furu’ masing-masing. Setengah kaedah istinbat dan sumber hukum yang digunakan mendapat persepakatan dan ada pula yang di[erselisihan di kalangan mereka. Sebagai contohnya: Imam Malik mengutamakan amalan penduduk Madinah daripada al-Qiyas, sedangkan Daud al-Zahiri pula menolak al-Qiyas sebagai sumber perundangan. Seterusnya Imam Abu Hanifah menggunakan al-Istihsan sebagai dalil zanni dan ia ditolak oleh Imam Syafi’i.


Untuk itu, ulama serta imam mazhab yang lahir pada waktu itu secara majoritinya menentang taklid atau berpegang dengan suatu aliran dan mazhab tertentu sahaja. Semua itu untuk menegah timbulnya perasaan fanatic atau taksub kepada imam dan mazhab tertentu sahaja. Apa yang pentingnya, kaum muslimin hendaklah mengambil mana-mana sahaj fatwa yang benar daripada pendapat-pendapat imam dan mujtahid serta mampu memilihnya secara bebas yang sekaligus menyebabkan kajian berlangsung secara meluas juga pesat. Sehubungan dengan itu, muncul pada zaman tersebut wilayah yang menjadi pusat ilmiah dan perkembangan Fiqh, iaitu: Baghdad, Kufah, Basrah, Madinah, Mekah, Mesir, D’amsyiq, Naisabur, al-Qairawan di Afrika dan Cordova di Andalus.

No comments:

Post a Comment