PENGANTAR PERUNDANGAN DALAM ISLAM

PENGANTAR PERUNDANGAN DALAM ISLAM

Sunday, 27 March 2016

MADRASAH HADIS MADINAH

MADRASAH HADIS MADINAH

Kota Madinah, khasnya sekitar masjid Nabi terdapat banyak kelas atau halaqah ilmu bidang pengajian Islam secara lebih khusus,seperti : Madrasah Hadis. Ekoran daripada itu jugalah lahir ulama yang mendalami ilmu tertentu. Madrasah Hadis atau Madrasah Madinah membawa maksud :  Kalangan mujtahid dan mufti yang menitikberatkan usaha memelihara hadis disamping meriwayatkannya. Mereka menggunakan nas-nas zahir untuk menetapkan hukum,sekaligus cuba mengelak daripada menggunakan al-qiyas dan al-istihsan selagi terdapat Hadis dan Athar, biarpun khabar Ahad atau perawi tunggal. Mereka secara majoritinya bertapak serta berkembang secara meluas di wilayah Hijaz.
       
Kumpulan tersebut mempunyai kaedah tertentu dalam istinbat hukum daripada dalil tafsili,khususnya ketika ketiadaan nas yang menjelaskan hukum. Antara dasar serta faktor mendorong ke arah itu ialah :
1.      
                 Mereka berpegang dengan zahir nas dan lafaz lafaz zahir tanpa membuka ruang lua untuk menggunakan al-Ra’yi. Ahli Fiqh kumpulan itu tidak menggunakan pendapat mereka kecualilah dalam keadaan amat terdesak.Iaitu ketika mana mereka tidak menemui hadis dan athar untuk dijadikan sandaran.

2.       Ketika istinbat hukum perpecahan, Ahli Hadis banyak berpegang dan menghukum berpandukan hadis secara athar,biarpun tidak sampai taraf riwayat masyhur.Oleh sebab itu, mereka sedaya upaya berpegang dan mengambil segala fatwa sahabat untuk berhujah. Mereka membawa alasan bahawa para Sahabat tidak berfatwa atau tidak menghukum melainkandengan apa yang diambil daripada hadis juga amalan Baginda.

      Ahli Fiqh kalangan Madrasah Hadis bertindak sedemikian atas dasar berhati-hati dan bersifat warak. Sebagai contohnya: Tatkala mereka dikemukakan masalah hukum yang ada nas, mereka menghukum dengannya. Manakala masalah hukum yang tidak ada nas didalam Al-Quran atau hadis, mereka seboleh-bolehnya cuba mengelak daripada menjawabnya.

ASAL USUL MADRASAH MADINAH

Madrasah Hadis mempunyai kaitan secara langsung dengan para Sahabat yang menetap di bumi Hijaz,khususnya Madinah dan Mekah. Mereka yang berpegang dengan kaedah ini serta pendokong Madrasah Hadis kalangan Sahabat ialah  : Zaid ibn Thabit, Aisyah binti Abu Bakar, Abdulah ibn Umar, al-Zubair juga al-Abbas.

Kalangan Sahabat tersebut, Zaid ibn Thabit merupakan mereka lebih menonjol ke arah pembentukkan Madrasah Hadis tersebut.

Kaedah yang mereka ikuti dikembangkan kepada para Tabi’in dan disebar luaskan pula kepada generasi – generasi selepasnya. Kalangan Tabi’in yang bertindak sebagai pendokong Madrasah Hadis ialah : Sa’id ibn al-Musayyab, ‘Urwah ibn al- Zubair,al-Qasim ibn Muhammad ibn Abu Bakar al-Siddiq, Abu Bakar ibn Abdul Rahman ibn al-Harith, ‘Ubaidullah ibn Abdullah ibn ‘Utbah ibn Mas’ud, Sulaiman ibn Yasar dan Kharijah ibn Zaid  ibn Thabit.

SEBAB TERSEBAR MADRASAH MADINAH

Faktor utama Alirah Hadis meluas dan tersebar secara majoritinya di Hijaz kerana sebab tertentu, antaranya

a)      Ahli Fiqh kumpulan tersebut banyak mempengaruh atau terikut dengan kaedah yang dilalui oleh para guru atau syeikh mereka daripada kalangan Sahabat utama juga  Sahabat alirannya. Mereka itu majoritinya menetap serta berada di Hijaz, seperti : Abdulah ibn Umar al- Khattab.
b)      Penduduk Hijaz masih ketinggalan dari segi tamadun berbanding wilayah luar, seperti : Iraq. Justeru,suasana demikian tidak memerlukan kepada melaksanakan ‘Ilal al- Ahkam atau mentafsir nas.

Semua itu lebih sesuai direalisasikan oleh penduduk Iraq.Khasnya mereka berkemampuan untuk membuat andaian hukum kemudiannya mempraktikkannya terhadap hukum yang juz’I atau pecahan.


No comments:

Post a Comment