Terdapat beberapa
Mazhab Fiqh Sunni yang tidak mendapat tempat utama serta tidak mempunyai ramai
pengikut. Antara mazhab Fiqh yang pernah muncul pasa suatu ketika dahulu dan
kini telah berlalu ialah :-Mazhab Abdul Rahman al-Auza’I di Syam, Mazhab
al-Thawri, Mazhab al- Laith ibn Sa’d di Mesir, Mazhab ibn Syubrumah, Mazhab ibn
Abu Laila, Mazhab Daud al-Zahiri, Mazhab ibn Jarir al-Tabari, Mazhab ibn
Taimiyyah dan Mazhab ibn al-Qayyim. Terdapat sejumlah Mazhab fiqh tertentu asalnya
muncul atas dasar politik. Namun ia tetap mendapat sambutan, ikutan malahan
berterusan hingga kini biarpun dalam wilayah tertentu serta kadar yang
terbatas.
Antara faktor ia masih tersebar dan terus hidup ialah ekoran
perkembangan juga kestabilan politik di
wilayah meresapnya mazhab Fiqh tersebut. Sebagai contoh : Mazhab Syiah yang
kini meluas di Iran. Konteks tersebut juga, antara mazhab Fiqh yang muncul atas
dasar politik asalnya ialah: Syiah yang mana kemudiannya ia berpecah kepada
beberapa puak pula. Antara yang terkenal serta masih mendapat tempat hanyalah
tiga sahaja, iaitu : Mazhab Zaidiyah , Ja’fariyah atau Imamiyah dan Isma’iliyah
serta Mazhab al-Ibadiyah daripada khawarij.
Kesemua mazhab sunni
telah mendapat pengikut yang ramai daripada pelbagai wilayah dan Negara islam,
sama ada dari Timur hingga Barat. Pendapat serta fatwa para imam mendapat
perhatian dan ikutan dalam perundangan, seperti : hudud, muamalat juga ibadat.
Para pengikut mazhab tersebut bertindak mempertahankan fahaman dan kaedah serta
cara istinbat yang dilalui oleh imam-imam mereka hingga terdapat sesetengah
kalangan mereka menyeru pula orang ramai supaya mengikut mazhab mereka.
Faktor utama menyebabkan fatwa, pendapat dan kaedah istinbat
hukum yang dilalui oleh para imam mazhab tersebut tersebar ke merata tempat
ialah :-
1. Kerana telah mendapat tempat dalam dunia Islam, dipertahankan serta diikuti oleh para sahabat, murid imam sekali gus dapat diterima oleh generasi-generasi yang lahir selepas itu.
2. Ekoran meluas serta tersebarnya juga terpelihara segala kaedah juga fatwa para imam mazhab yang telah dibukukan secara tersusun semenjak zaman Tadwin. Malahan ada juga sesetengahnya telah dibukukan semenjak zaman imam tersebut lagi, seperti: kitab al-risalah karangan imam Syafi’I dan kitab al-Muwatta karangan imam Malik.
3. Terdapat sesetengah pengikut imam mazhab tersebut berpegang dengan kitab-kitab serta pendapat imam mereka yang telah dikumpulkan dan dibukukan. Mereka menjadikannya sebagai sumber serta rujukan utama dan dasar ikutan sebagaimana mereka berpegang dengan al-Qur’an dan hadis.
1. Kerana telah mendapat tempat dalam dunia Islam, dipertahankan serta diikuti oleh para sahabat, murid imam sekali gus dapat diterima oleh generasi-generasi yang lahir selepas itu.
2. Ekoran meluas serta tersebarnya juga terpelihara segala kaedah juga fatwa para imam mazhab yang telah dibukukan secara tersusun semenjak zaman Tadwin. Malahan ada juga sesetengahnya telah dibukukan semenjak zaman imam tersebut lagi, seperti: kitab al-risalah karangan imam Syafi’I dan kitab al-Muwatta karangan imam Malik.
3. Terdapat sesetengah pengikut imam mazhab tersebut berpegang dengan kitab-kitab serta pendapat imam mereka yang telah dikumpulkan dan dibukukan. Mereka menjadikannya sebagai sumber serta rujukan utama dan dasar ikutan sebagaimana mereka berpegang dengan al-Qur’an dan hadis.
No comments:
Post a Comment