Pengasasnya ialah al-Nu’man ibn Thabit ibn Zuta al-Taimi
al-Kufi berasal daripada keturunan Parsi. Beliau dilahirkan pada tahun 80
Hijrah bersamaan 699 Masehi di kota Kufah Iraq sewaktu pemerintahan Khalifah
Abdul Malik ibn Marwan. Abu Hanifah meninggal dunia di Baghdad pada bulan rejab
tahun 150 Hijrah bersamaan 767 Masehi pada zaman pemerintahan khalifah
al-Mansur. Kunyiah beliau ialah Abu Hanifah
dan gelarannya pula al-Imam al-A’zam disebabkan ilmunya yang luas dan
beliau dinisbahkan kepada Kufah kerana tinggal dan hidup di sana. Beliau sempat
merasai dua tampuk pemerintahan, iaitu pemerintahan Bani Umaiyyah dan
Abbasiyyah. Menurut pendapat yang kukuh, Abu Hanifah termasuk kalangan pengikut
Tabi’in biarpun beliau sempat hidup zaman empat orang sahabat, iaitu: Anas di
Basrah, Abdullah ibn Abu Aufa di Kufah, Sahl ibn Sa’ad al-Sa’di di Madinah dan
Abu al-Tufail ‘Amir ibn Wa’ilah di Mekah.
Sifat peribadi dan pendidikan.
Abu Hanifah memiliki bentuk badan yang menarik , dikurniakan
kecerdasan otak luar biasa serta istimewa, seorang yang amat tekun dalam
mempelajari ilmu, banyak beribadat serta tinggi cita-citanya. Beliau juga
memiliki sifat peribadi mulia, tinggi akhlaknya, disenangi oleh semua golongan
masyarakat dan peringkat. Beliau seorang yang pemurah, dermawan serta sentiasa
menolong sesiapa sahaja yang perlukan bantuan.
Pekerjaan utama Abu Hanifah ialah berdagang kain dan
pakaian. Pengalaman dan kerjayanya sebagai peniaga banyak membawa faedah dan
pengalaman kepadanya dalam berurusan dengan orang ramai. Untuk itu muamalah
tersebut telah dipraktikkan dalam
fiqhnya dengan menjadikan ‘urf sebagai salah satu sumber hukum yang
dibina daripadanya sebagai hukum baru.
Abu Hanifah pernah diminta supaya memegang jawatan qadi pada
zaman pemerintahan Bani Umaiyyah dan Bani Abbasiyah. Namun begitu, beliau
sentiasa menolaknya dan bertindak menjauhkan diri daripada khalifah serta
enggan memegang apa-apa jawatan. Ekoran pendirian dan keengganan mematuhi
kehendak khalifah, Abu Hanifah pernah disebat sebanyak 100 kali oleh Yazid ibn
Hubairah wali Iraq dengan pemerintah khalifah Marwan ibn Muhammad dari kalangan
khalifah Bani Umaiyyah.
Pengaruh Mazhab Hanafi
Mazhab ini tersebar luas di Iraq, khasnya pada zaman
pemerintahan kerajaan Bani Abbasiyah. Ia juga telah menjadi mazhab rasmi
kerajaan Uthmaniah dan masih berpengaruh hingga kini di Negara yang pernah
ditakluki oleh kerajaan tersebut, seperti Mesir, Syria, Jordan, dan Lubnan. Dalam
urusan ibadat terpengaruh khasnya di Turki.
Abu Hanifah tidak sempat mengumpulkan fiqh dan fatwa beliau,
namun ia telah diusahakan oleh para sahabatnya, seperti Muhammad ibn al-Hassan
yang bertindak membukukannya, antara kitab rujukan mazhab Hanafi ialah :
a. Kitab yang dibukukan dan diambil menerusi riwayat perawi yang kukuh. Dimana Muhammad ibn al-Hassan merupakan orang yang membukukan kitab Zahir al-Riwayat al-Sittah. kitab itu dibukukan dan diriwayatkan daripada Imam Muhammad ibn al-Hassan oleh perawi yang kuat dan dipercayai. Seterusnya kitab-kitab tersebut telah dikumpulkan dalam al-Kafi oleh Abu al-Fadlil al-Marwazi. Kemudiannya, pada abad kelima Hijrah, kitab al-Kafi itu disyarahkan pula oleh al-sarkasyi dalam kitab al-Mabsut.
Sebagai rumusannya, kitab rujukan dalam masalah yang berkaitan dengan fiqh mazhab Hanafi terbahagi kepada tiga bentuk iaitu:
a. Usul-usul, yang merupakan masalah-masalah yang
dikenali dengan kitab-kitab Zahir al-Riwayat. Ia merupakan rujukan utama
sebagai pegangan dalam Mazhab Hanafi.
b. Kitab-kitab al-Nawadir, yang merupakan rujukan martabat kedua. Ia merupakan masalah-masalah yang diriwayatkan daripada imam dan sahabatnya.
c. Al-Fatawa, merupakan martabat ketiga. Ia dikeluarkan oleh para guru mazhab Hanafi. Apa yang difatwakan oleh para ulama mazhab Hanafi yang kemudian, yang mana ia tidak diriwayatkan daripada imam dan sahabatnya.
Dasar Mazhab Hanafi
Abu Hanifah telah menetapkan beberapa usul yang menjadi asa istinbat hukum-hukum fiqh. Antara usul utama sebagaimana yang telah dinyatakan oleh beliau ialah:
a. Al-Qur’an
b. Hadis
c. Ijma’
d. Pendapat sahabat
e. Al-Qiyas
f. Al-Istihsan
g. Al-‘Urf
No comments:
Post a Comment