Para Sahabat serta Khalifah Al-Rasyidin khususnya bercanggah
atau berselisih pendapat dalam beberapa masalah hukum,biarpun di sana ada dalil
hadis.
1.Perbezaan Pengetahuan Mengenai Hadis
Berlaku perselisihan dan perbezaan kalangan Sahabat dalam
ijtihad mereka kadangkala disebabkan perbezaan sudut pengetahuan dan kefahaman
mereka terhadap hadis.
Lahir ekonomi beberapa sebab tertentu,antaranya:
a)Sesetengah
kalangan Sahabat hanya menghafaz beberapa hadis sahaja,yang lain menghafaz
lebih banyak.Itu perbezaan antara Sahabat-sahabat.
b)Sesetengah sahabat jugak lebih banyak bergaul dengan Nabi
dan sentiasa bersama Baginda.Mereka mengikut pengajaran Nabi.
c)Kalangan
Sahabat yang tinggal jauh daripada Madinah dan mereka pula lebih sibuk dengan
urusan kehidupan.Lantaran itu menyebabkan sukar mereka mengikut pengajaran
Baginda sepanjang masa.
d)Sesetengah
sahabat lebih kuat daya ingatan dan kefahaman mereka,sementara yang lain
kurang.Mereka menghafaz hukumnya.Manakala mereka yang tidak mengetahuinya akad
berijtihad dengan diselaraskan kaedah syariat umum.
2.Perbezaan
Syarat Penerimaan Hadis
Hadis belum
dibukukan,dihafaz dan cara periwayatannya melalui lisan.Untuk itu Khalifah
al-Rasyidin dan sahabat utama mempunyai kaedah tersendiri dalam penerimaan
sesebuah riwayat.Contohnya:
a)Abu Bakar dan
Umar akan meminta dibawakan saksi terhadap periwayatan oleh seorang perawi
untuk mengesahkan riwayat tersebut.
b)Ali ibn Talib
akan meminta perawi bersumpah terhadap kebenaran riwayat yang dibawa itu.
Semua itu
dilakukan supaya tidak erlaku sebarang kesalahan dalam menerima serta
meriwayatkan hadis Baginda.
3.Tidak Sama
Pengetahuan Nasikh Mansukh
Kadangkala
sahabat berselisih pendapat dalam ijtihad.Sesetengah mereka berfatwa
berdasarkan ijtihad,terdapat hadis menyatakan hukum yang bersalahan dengan apa
yang mereka ijtihadkan.
Lalu ada
sahabat yang membetulkan keadaan.
4.Berfatwa
dengan Zahir Nas
Muncul kalangan
ahli Fiqh Sahabat membawa aliran yang berbeza.
Dua kumpulan:
a)Terdapat
kalangan Sahabat tidak menggunakan pendapat,melainkan dalam keadaan darurat dan
terdesak sangat.Banyak yang menghafaz dan meriwayatkan hadis Nabi.
b)Sahabat
golongan kedua mengambilkan pendekatan berpegang pendapat mereka ketika tidak
menemui nas syarak.Mereka menggunakan kaedah syarak umum dan kemaslahatan umum
dalam ijtihad serta fatwa ketika tiada nas syarak.
Sahabat
golongan kedua lebih cenderung menggunakan kaedah tersebut dan mengkaji dasar
umum syariat terhadap hukum tidak dijelaskan oleh nas secara menyeluruh.
No comments:
Post a Comment