PENGANTAR PERUNDANGAN DALAM ISLAM

PENGANTAR PERUNDANGAN DALAM ISLAM

Wednesday, 10 February 2016

AL-NASKH DALAM PERUNDANGAN

AL-NASKH DALAM PERUNDANGAN

Pengertian Al-Naskh 

Bahasa :-  penghapusan, perubahan dari satu keadaan kepada yang lain juga berpindah       dari suatu suara tempat .

Istilah :- 1) Terhentinya sesuatu hukum syarak dengan ada dalil syarak lain yang          membatalkannya . 
              2) Berakhirnya sesuatu penetapan hukum yang diambil daripada sesutu nas    dengan sebab  ada perubahan hukum daripada nas lain .


Al-Naskh Dan Perundangan

Selepas kewafatan Nabi segala pembatalan dan gentian hukum tidak berlaku sama sekali, kerana wahyu tiada lagi . Hal tersebut kerana Baginda merupakan rasul terakhir . Sebagaimana yang dijelaskan menurusi firman Allah :

Bukanlah Nabi Muhammad itu (dengan sebab ada anak angkatnya) menjadi bapa yang sebenar bagi seseorang dari orang lelaki kamu, tetapi ia adalah Rasulullah dan kesudahan segala  Nabi-Nabi .
                                                                                                 (Surah al- Ahzab ayat 40)

1.     Sebagaimana firman Allah yang menyatakan mengenai perubahan tempoh iddah para isteri yang kematian suami . Sebagaimana firman Allah:

Dan orang-orang yang (hampir) mati di antara kamu serta meninggalkan isteri-isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isteri mereka, iaitu diberi nafkah sagu hati (makan, pakai , dan tempat tinggal) hingga setahun lamanya dengan tidak disuruh pindah dari tempat tinggalnya.
                                                                                             (Surah al-Baqarah ayat 240)


2.     Allah telah menegaskan menerusi firman-Nya Islam merupakan agama terakhir yang sekali gus bertindak membatalkan semua agama yang diturunkan sebelumnya. Hal itu sebagaimana firman Allah:

  Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima      daripadanya .

                                                                                             (Surah Ali’ Imran ayat 85)

Berdasarkan ayat tersebut jelas menunjukkan di dalam syariat Islam sememangnya mengandungi konsep nasikh dan mansukh. Walaupun konsep nasikh dan mansukh tersebut berlaku, namun begitu jumhur ulama sepakat mengatakan hanya beberapa ayat tertentu sahaja terlibat dengan nasakh. Mustahil jika nasikh dan mansukh berlaku terhadap keseluhuran kandungan al-Quran.


Syarat-syarat Berlaku al-nasakh


1.     Hukum yang dibatalkan itu semestinya hukum syrak yang bukan diwajibkan kerana zatnya. Sebagai contoh, perkara yang berkaitan dengan akidah dan iman. Selain daripada itu, ia bukannya kategori perkara yang ditengah kerana zatnya. Sebagai contoh, Mensyirikan Allah. Seterusnya lagi ia bukan mengenai hukum akal yang telah tetap. Sebagai contohny: Setiap yang hidup pasti akan mati. Semua bentuk yang tersebut tidak mungkin dapat dibatakan atau diganti dengan hukum lain.

2.     Nas atau hukum yang bertindak sebagai pembatalatau al-Nasikh semestinya tiba kemudian secara berasingan daripada hukum yang telah dibatalkan itu atau al-mansukh.

3.     Hukum yang dibatalkan sait menerusi nas, ia pula tidak ditetapkan untuk masa-masa tertentusahaja serta bukan ditetapkan untuk selama-lamanya.

4.     Cara berlaku al-Naskh semestinya berdasarkan syarak, dengan hukum syarak, terhadap hukum syarak serta berlaku sewaktu Nabi masih hidup.

5.     Hukum yang dibatalkan adalah hukum amali serta tidak berbentuk menyeluruh atau kulli.

     6.Nas dan dalil yang bertindak sebagai pembatal hendaklah sekurang-kurangnya                   sama  kukuh atau lebih kuat daripada dalil yang dibatalkan. Iaitu sudut kekuatan                sabit serta  petunjuk atau dilalah.

KATEGORI AL-NASAKH

1.       Al-Nasakh al-Soreh
Ø  Membawa maksud yang berlaku secara jelas atau terang .
Ø  Nasakh jenis ini bermaksud syarakmenjelaskan secara terang-terangan bahawa
Ø  Perundangan atau syariat kemudian membatalkan hukum terdahulu .
Ø  Contohnya sebagaimana firman Allah:

Wahai Nabi! Perangsangkan orang-orang yang beriman itu untuk berperang. Jika ada diantara kamu dua puluh orang yang bersabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang(dari pihak musuh yang kafir itu), dan jika ada di antara kamu seratus orang, nescaya mereka dapat menewaskan seribu orang dari golongan kafir, disebabkan mereka (yang kafir itu) orang-orang yang tidak mengerti.
                                                                                                          (Surah al-Anfal ayat 65)


2.       Al-Nasakh al-Dimni
Ø  Membawa maksud syarak memperundangkan hukum yang bertentangan dengan hukum terdahulu dan tidak mungkin dapat disatukan kecualilah dibatalkan salah satu daripadanya.
Ø  Hukum terkemudian dikira membatalkan hukum terdahulu, biarpun ia tidak dinyatakan secara terang-terangan.
Ø  Contohnya sebagaimana firman Allah:
Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagianpusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagian seseorang anak lelaki menyamai bahagiandua orang anak perempuan.
                                                                                                                 (Surah al-Nisa’ ayat 11)

3.       Al-Nasakh al-kulli
Ø  Membawa maksud syarak membatalkan keseluhuran hukum terdahulu dan ia merangkumi setiap mukallaf.
Ø  Contohnya firman Allah:
Dan orang-orang yang (hampir) mati di antara kamu serta meninggalkan isteri-isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isteri mereka, iaitu diberi nafkah sagu hati ( makan, pakai dan tempat tinggal) hingga setahun lamanya dengan tidak disuruh pindah dari tempat tinggalnya.
                                                                                                   (Surah al-Baqarah ayat 240)

4.       Al-Nasakh al-Juz’i
Ø  Membawa maksud syarak telah mensyariatkan hukum secara umum yang merangkumi setiap mukallaf, kemudian  ia membatalkan hukum tersebut terhadap sebahagian mukallaf sahaja .
Ø  Contoh sebagaimanafirman Allah:
Dan orang-orang yang meninggalkan isteri-isteri, hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (beriddah) selama empat bulan sepuluh hari .
                                                                                                     (Surah al-Baqarah ayat 234)

No comments:

Post a Comment