Para Sahabat yang mampu untuk berijtihad
akan membahaskan ketentuan menegenainya di dalam al-Quran. Jika tidak didapati
nas-nas al-Quran, mereka berpindah mencari di dalam hadis. Sekiranya tiada di
dalam hadis, mereka akan berijtihad serta istinbat
menggunakan al-Qiyas.
Oleh itu, sumber perundangan yang
ada pada zaman Khalifah al-Rasyidin dan Sahabat ada empat, iaitu : Al-Quran,
Hadis, Ijma dan Ijtihad para Sahabat.
1.
AL-QURAN AL-KARIM
Setelah Baginda wafat, Al-Quran telah dihafaz sepenuhnya oleh sahabat
tertentu. Ada yang ditulis pada alat tulis menulis kemudiannya satu Salinan
disimpan dengan baik di rumah Baginda dan ia terus terjaga. Hal itu selaras
dengan firman Allah:
'Sesungguhnya kamilah yang
menurunkan al-Quran, dan kamilah yang memelihara dan menjaganya' (Surah
al-Hijr ayat 9)
Segala fatwa, Hadis dan al-Quran mempunyai kaitan yang rapat. Untuk itu,
penjagaan al-Quran merngkumi pemeliharaan terhadap perundangan, khususnya hadis
yang bertindak menjelaskan al-Quran. Sebagaimana firman-Nya:
Dan kami pula turunkan kepadamu
(wahai Muhammad s.a.w.) Al-Quran yang memberi peringatan, supaya engkau
menerangkan kepada manusia akan apa yang telah diturukan kepada mereka.
Setelah Baginda wafat, al-Quran masih belum dibuku dalam satu mashaf, bahkan ia ditulis berselerak
pada catatan, seperti:
Kertas, kulit, tulang dan dihafaz dalam dada Sahabat.
Al-Quran Zaman Abu Bakar
Peperangan al-Yamamah yang berlaku tahun 12 Hijrah menyebabkan ramai kaum
muslimin gugur syahid, termasuk 70 orang penghafaz al-Quran. Kejadian tersebut
mengharukan Umar, lalu beliau menemui khalifah Abu Bakar dan mencadangkan
supaya al-Quran dikumpulkan dalam satu mashaf.
Peringkat permulaanya Abu Bakar
keberatan untuk melaksankan sesuatu yang tidak dilakukan oleh Baginda s.a.w.
Apabila Abu Bakar melihat banyak kebaikan cadangan Umar tersebut, beliau memanggil
Zaid ibn Thabit supaya mengumpul serta menulisnya.
Untuk melaksanakan tugas
tersebut, Abu Bakar membentuk jawatankuasa pengumpulan al-Quran dan Zaid
bertindak sebagai ketua serta dibantu
oleh beberapa orang Sahabat lain. Mereka menyalin satu persatu ayat-ayat
tertulis pada pelepah-pelepah tamar, kulit dan ketulan batu serta
membandingkannya dengan hafalan para Sahabat dan beliau sendiri. Selain itu,
Zaid tidak akan menulis sesuatu ayat sebagai al-Quran kiranya tidak ada dua
orang saksi yang adil.
Penulisan mashaf yang
dilaksanakan meliputi ketujuh-tujuh huruf yang mana di atasnya al-Quran
diturunkan. Sudut kesahihannya telah disahkan oleh para Sahabat kalangan
Muhajirin dan Ansar. Tentang pengumpulan al-Quran dapat difahami berdasarkan
firman Allah:
Sesungguhnya kamilah yang berkuasa
mengumpulkan al-Quran itu (dalam dada mu), dan menetapkan bacaannya (pada lidah
mu). (Surah al-Qiyamah ayat 17)
Pembukuan al-Quran menjadi lebih mudah untuk kaum muslimin mengkaji,
menghafaz serta memahami isi kandungan al-Quran di samping mempelajari nasnya.
Al-Quran Zaman Khalifah Uthman
Pada masa pemerintahan Khalifah Uthman ibn affan, umat islam yang berada
di pelbagai negerti membaca al-Quran menurut kaedah-kaedah Sahabat yang menetap
di sana, seperti: Penduduk Syam mempelajari kaedah bacaan Ubai ibn Ka’ab.
Manakala penduduk Kufah pula mengambil kaedah bacaan Abdullah ibn Mas’ud.
Lantaran itu, lahir perselisihan ekoran perbezaan sudut lahjah mereka. Golongan yang berselisih itu saling kecam mengecam
antara satu sama lain.
Untuk itu Huzaifah al-Yaman mencadangkan kepada khalifah agar disatukan
bacaan yang berbeza-beza dalam satu mashaf, untuk mengelakkan berlaku fitnah
lebih besar.
Berdasarkan cadangan Huzaifah al-Yaman, khalifah Uthman memebentuk satu
jawatankuasa penulisan al-Quran yang terdiri daripada empat orang sahabat
diketuai oleh Zaid ibn Thabit, dan yang tiga orang lagi ialah: Abdullah ibn
al-Zubair, Sai’id ibn al As dan Abdul Rahman ibn al-Harith ibn Hisham. Untuk
itu, mereka bertindak menyalin semula mashaf yang telah ditulis pada zaman Abu
Bakar dengan menggunakan satu bentuk huruf daripada huruf-huruf yang tujuh.
Setelah siap, Salinan mashaf itu dihantar ke setiap wilayah Islam, iaitu:
Kufah, Basrah, Damsyik, Mekah, dan Madinah. Seterusnya Khalifah Uthman
mengarahkan semua salinan serta mashaf selainnya dibakar. Satu salinan daripada
mashaf tersebut disimpan oleh Khalifah Uthman yang dikenali al-Mashaf al-Imam. Terlaksananya
penulisan dan pengumpulan al-Quran menyebabkan periwayatan al-Quran dan hukum
yang terkandung di dalamnya menjadi Mutawatir dari segi bacaan atau tulisan.
No comments:
Post a Comment