PENGANTAR PERUNDANGAN DALAM ISLAM

PENGANTAR PERUNDANGAN DALAM ISLAM

Sunday, 7 February 2016

SEJARAH PERUNDANGAN SEBAHAGIAN HUKUM




Bentuk utama perundangan zaman Mekah dibawa dalam bentuk asas-asas dan kaedah-kaedah umum.
Hukum dibina berdasarkan sewaktu zaman Madinah oleh  itu di Madinah perundangan dibawa dalam bentuk penjelasan dan ketetapan hokum sebagai rentetan zaman Mekah.

Beberapa contoh sejarah perundangan dan hukum berdasarkan katogerinya:



IBADAT


1.Ketetapan Menunaikan Sembahyang.
Terdapat beberapan pendapat mengenai sembahyang,iaitu:

a)Menurut pendapat pertama,terdapat nas Al-Quran dan Hadis menunjukkan pensyariatan sembahyang yang manusia berlaku pada permulaan peratusan Baginda sebagai Rasul.
Sebagai Firman Allah(terjemahan) “Wahai orang yang berselimut! Bangunlah sembahyang tahjud pada waktu malam,selain dari sedikit masa(yang tidak dapat tidak untuk berehat),(iaitu)separuh dari waktu malam atau kurangkan sedikit dari saparuh itu atau lebihkan sedikit daripadanya.
                                  
                               (Surah Al-Muzammil ayat 1-4)

b)Menurut riwayat ibn jarir daripada ibn Andul Hatim : Kewajipan sembahyang malam khusus terhadap rasulullah s.a.w. sahaja.Dimana Baginda melakukannya sebagaimana yang diperintahkan selama 10tahun.Sebagai Firman Allah(terjemahan)Sesungguhnya TuhanMu (wahai Muhammad s.a.w) mengetahui bahawasannya engkau bangun (sembahyang tahjud)selama kurang dari dua pertiga malam dan selama seperduanya dan selama sepertiganya.

Selepas itu kewajipan sembahyang malam dinaskan dengan kewajipan sembangyang lima waktu pada malam Isra’ dan Mi’raj.

c)Ada pendapat lain mengatakan pada awal perutusan ,Baginda s.a.w.menunaikan sembahyang dua rakaan pagi dan dua rakaat petang.Yang mana ia terkandung dalam ayat Makki yang menyebut mengenai sembahyang.
Antara Firman Allah: (terjemahan)Sesungguhnya Berjayalah orang-orang yang beriman.Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya.
                             
                              (Surah Al-Mu’minun ayat 1dan2)

Rumusannya,ulama sepkat mengatakan sembahyang lima waktu mula disyariatkan pada malam Is’ra dan Mi’raj setahun sebelum hijrah.Mulanya disyariatkan  50 waktu,selepas itu ia dikurangkan hingga lima waktu  sahaja.


2.Ketetapan Waktu Sembahyang.
Ia dinyatakan dalam nas berbentuk mujmal sebagaimana firman Allah: (terjemahan) “Stelah kamu mengetahui sedemikian,maka bertasbihlah kepada Alah semasa kamu berada  pada waktu malam dan semasa kamu berada pada waktu subuh.Pujilah Tuhan yang berhak menerima segala puji(dari sekalian makluk-Nya)di langit dan bumi,dan di bumi dan(juga bertasbihlah kepada-Nya serta pujilah Dia)pada waktu petang semasa kamu berada waktu zohor.
                                 (Surah Al Rum ayat 17dan18)


3.Bersuci.

Bersuci secara awalnya disyariatkan di Mekah.Ia merangkumi dari sudut zahir dan batin.


4.Sembahyang Jumaat.

Ia mula diwajibkan sebelum hijrah,iaitu selepas berlansungnya Perjanjian Aqabah Kedua.


5.Azan.

Azan mula disyariatkan pada tahun pertama hijrah dengan tujuan untuk memaklumkan masuk waktu sembahyang.


6.Tayamum.

Ketetapan bertayamum mula disyariatkan pada tahun keempat Hijrah.Iaitu ekoran ketiadaan air sebagai ganti mandi dan berwuduk.


7.Menutup Aurat.

Pensyariatan wajib menutup aurat berlangsung pada tahun kesembilan Hijrah.Sebagaimana firman Allah: (terjemahan) “Wahai anak-anak adam!Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadaht(iaitu mengejakan sembahyang)


8.Sembahyang Gerhana.Mula disyariatkan 

sembahyang gerhana pada tahun kesepuluh Hijrah yang juga merupakan hari kematian Ibrahim anak Baginda Rasulullah s.a.w.




MUAMALAT

Antara ketetapan dan sejarah perundangan mengenai perkara muamalat ialah:


1.Haram Mengurangi Sukatan dan Timbangan.

Sebaik-baik berlakunya penghijrahan ke Madinah,antara perkara yang disyariatkan ialah haram bagi sesiapa yang mengurangkan sukatan dan timbangan.


2.Wakaf.

Disyariatkan pada tahun ketujuh Hijrah.Setelah Baginda s.a.w. bertindak membahagikan harta rampasan perang Khaibar.Umar Al-Khattab turut mendapat bahagian daripada harta tersebut dan beliau meminta pandangan  Baginda s.a.w.mengenai harta bahagiannya itu.
Hadis daripada ibn Umar: (terjemahan)Umar telah mendapat sebidang tanah di khaibar kemudian dia dating menghadap Nabi s.a.w untuk minta tunjuk ajar tentang cara pengolaannya,katanya;Wahai Rasulullah!Saya telah mendapat sebidang tanah di Khaibar.Belom pernah saya memperolehi harta yang baik daripada ini.Apakah cadangan kamu mengenai perkara ini?Baginda bersabda:jika kamu suka,jaga tanah itu dan kamu sedekahkan manfaatnya.
                                     

3.Pegairan dan Pertanian.

Tahun ketujuh Hijrah Rasulullah s.a.w. telah melaksanakan perundangan berkaitan dengan pengairan dan pertanian yang dimulai dengan perlaksanaan terhadap kaum Yahudi di daerah Khaibar.Sebagaimana hadis daripada ibn Umar:  (terjemahan)Sesungguhnya Rasulullah s.a.w.. pernah memberi pekerjaan kepada penduduk Kahibar dengan nisbah separuh daripada batil yang dikerjakan seperti buah-buahan dan tanaman.


4.Pengharaman Jual Beli Arak.

Muamalat yang berkaitan dengan jual beli arak,bangkai,babi sertapatung-patung berhala mulai diharamkan pada tahun kelapan  Hijrah.Dalam hadis: (terjemahan)Sesungguhnya Allah dan Rasul-Nya telah mengharamkan penjualan arak ,bangkai,babi dan berhala.Kemudian baginda ditanya:Wahai Rasulullah!Bagaimana dengan lemak bangkai yang digunakan dalam minyak mngecat perahu,untuk dilumur di kulit supayaberminyak dan untuk menyalakan lampu?Baginda menjawab:Tidak boleh.Ianya tetap haram.


5.Pengharaman Muamalat Tipu.

Segala bentuk muamalat dan mencari harta secara tipu,salah dan batil mulai diharamkan pda tahun kesepuluh Hijrah.Firman Allah: (terjemahan)Wahai orang-orang ysng beriman!Janganlah kamu makan(gunakan)harta-harta kamu di antara kamu dengan jalan yang salah (tipu,judi dan sebagainya),kecuali dengan(jualan)perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka antara kamu.


6.Hukum Akad dan Kontrak

Segala bentuk disyariatkan pada tahun kesepuluh Hijrah.Firman Allah: (terjemahan)Wahai orang-orang yang beriman!Penuhi serta sempurnakan perjanjian-perjanjian.




KEKELUARGAAN


1.menjaga kehormatan.

Perundangan zaman Makki atau ayat Makki telah diturunkan supaya menjaga kehormatan juga kemahuan.Antaranya membatalkan segala bentuk perkahwinan atau mendirikan rumahtangga dan tegahan hidup membujang.


2.Pusaka.

Pada tahun ketiga Hijrah selepas berlakunya peperangan Uhud,diturunkan ayat berkaitan hukum.


3.Pensyariatan Talak.

Ianya:Talak,rujuk,tebus talak juga iddah.Perkara itu ditetapkan setelah turunnya surah al-Talaq,khususnya ia menyentuh tentang:Talak juga iddah.


4.Meminta Izin Dan Hijab

Disyariatkan hokum meminta izin sebelum memasuki rumah seseorang dan supaya berhijab pada tahun kelima Hijrah.Iaitu setelah turunnya ayat menyuruh meminta izin dah berhijab.khususnya para isteri.


5.Pensyariatan Ila’

Tahun kelima Hijrah disyariatkan hokum Ila’yang sekaligus membatalkan apa yang pernah dilakukan pada zaman Jahiliah.Yang mana seorang lelaki melakukan sumpah Ila’ terhadap isterinya dengan tidak mendekati dan tidak menyetubuhinya dalam jangka msa yang lama.


6.Pensyariatan Zihar

Zihar merupakan salah satu  bentuk talak pada zaman Jahiliah untuk mengharamkan suami menyetubuhi isterinya.Lantaran itu tahun keenam Hijrah  disyariatkan hokum zihar menerusi firman Allah dalam surah Al-Mujadalah ayat 1-4.


7.Perkahwinan Mu’ab

Ia merupakan perkahwinan untuk temph tertentu yang pernah diharuskan dalam Islam disebabkan darurat dalam peperangan yang jauh.


8.Tegahan Berwasiat Lebih Sepertiga

Pada tahu kesepuluh Hijrah,iaitu semasa berlaunya Haji Perpisahan Rasulullah s.a.w. menegah berwasiat lebih daripada 1/3.




JENAYAH


1.Hukuman Rejam Penzina Mubsan

Pada tahun keempat Hijrah disyariatkan hukuman rejam terhadap penzina yang Mubsan.Sebagaimana yang berlaku kepada pasangan penzina Yahudi.


2.Hukuman Qazaf

Tahun keempat Hijrah disyariatkan hukuman terhadap penuduh zina atau qazaf.Hal itu berlaku ekoran fitnah dusta yang dilakukan oleh orang-orang munafik terhadap aisyah.Untuk itu allah menurunkan ayat  sebagai mana firman-Nya.(terjamahan)Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan(Zina)kepada perempuan-perempuan yang terpelihara kehormatannya,kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi,maka sebatlah mereka lapan puluh kali sebat;Dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya;Kerana mereka adalah orang-orang yang fasik.Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu(dari kesalahannya yang tersebut)serta memperbaiki amalannya,maka sesungguhnya Allah amat pengampun,lagi amat mengasihani.


3.   Hukuman Terhadap Penyamun

Pada tahun keenam atau ketujuh Hijrah disyariatkan hukuman terhadap jenayah menyamun atau hirabah.


4.Hukum Qisas

Disyariatkan hukuman berkaitan dengan qisas pada tahun kelapan Hijrah sekaligus membatalkan apa yang pernah dilakukan pada zaman Jahiliah.(
(
Terjemahan)Wahai orang-orang yang 
beriman!Diwajibkan kamu menjalakan hukuman qisas(balasan yang seimbang)dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh,iaitu orang merdeka dengan orang merdeka dan hamba dengan hamba dan perempuan dengan perempuan.
                                    
                               (Surah al-Baqarah ayat 178)


5.Hukuman Terhadap Pencuri

Tahun kelapan Hijrah disyariatkan hukuman potong tangan terhadap pencuri.Sebagaimana firman Allah: (terjemahan)dan orang lelaki yang mencuri dan orang pertama yang mencuri maka (hukumnya)potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa mereka telah lakukan,(juga sebagai)suatu hukuman pencegah dari Allah.Dan ingatlah Allah maha berkuasa.


6.Hukuman Li’an

Pada tahun kesembilan Hijrah disyariatkan hokum yang berkaitan dengan li’an.Ia terlaksana ekoran peristiwa yang berlaku terhadap ‘Uwaimir al-Ajlani serta Hilal ibn Umaiyyah yang telah melihat isterinya melakukan zina dengan Syuraik ibn Sahma’ dan ia tidak mempunyai empat org saksi.



JIHAT


1.Keizinan Perang

Ekoran berlakunya Hijrah ke Madinah,pada tahun pertama disyariatkan berhijad atau berperang melawan orang kafir.Hal itu ditetapkan apabila turunnya firman Allah surah al-Hajj ayat 39-41.Ia merupakan ayat pertama yang diturunkan berkaitan dengan peperangan dan jihad.

2.Perang Badar

Pada tahun kedua Hijrah juga disyariatkan hokum tentang pembahagian harta rampasan perang.Perkara itu dijelaskan di dalam nas al-Qur’an:
Sebagaimana firman Allah:
(Terjemahan)Mereka bertanya kepadamu(wahai Muhammad s.a.w)tentang harta rampasan perang.Katakanlah:Harta rampasan perang itu(terserah)bagi Allah dan bagi rasul-Nya(untuk menentukan pembahagiannya0.Oleh itu bertakwalah kamu kepada Allah dan perbaikilah keadaan perhubungan diantara kamu,serta taatlah kepada Allah dan rasul-Nya,jika kamu orang-orang yang beriman.













No comments:

Post a Comment