PENGANTAR PERUNDANGAN DALAM ISLAM

PENGANTAR PERUNDANGAN DALAM ISLAM

Sunday, 7 February 2016

PERUNDANGAN DI MADINAH




  • Tahap ke-2 bermula pada tahun 1 Hijrah & berakhir setelah kewafatan baginda pada tahun 10 Hijrah dan mengambil masa yang tepat selam 9 tahun 9 bulan 9 hari.
  • kewafatan baginda, wahyu pun berakhir dan agama islam sudah lengkap.
Keadaan ini sebagaimana yang dijelaskan melalui firman allah :

 ۚالْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا

Terjemahannya : Pada hari ini, aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepada kamu, dan Aku telah reda akan islam itu menjadi agama untuk kamu.
(SURAH AL-MA'IDAH AYAT 3)

ZAMAN MADINAH MERUPAKAN ZAMAN ISLAM BENAR-BENAR TEGAK! Buktinya ~jumlah umat Islam yang besar, kuasa pemerintahan sendiri yang berpusat di Madinah & mereka telah bergelar umat.Pembentukan hukum telah mantap pada zaman itu yang meliputi hubungan sesama Islam, negara luar hingga berjaya menakluki Kota Mekah. Allah menjelaskan sebagaimana firman-Nya:

A002A001
Terjemahannya: Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau-wahai Muhammad s.a.w. berjaya menguasai negeri Mekah), dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Islam beramai-ramai.
(SURAH AL-NASR AYAT 1 DAN 2)

DI MADINAH :-
  • BAGINDA TERPAKSA BERHADAPAN DENGAN PELBAGAI KATEGORI MASYARAKAT YANG LEBIH MELUAS.
  • PELBAGAI PUAK , KAUM & PENGANUT AGAMA LAIN SEPERTI YAHUDI , NASRANI & GOLONGAN MUNAFIK
Oleh sebab di atas , tindakan pertama yang diambil oleh baginda ialah mempersaudarakan antara golongan Muhajirin & Ansar. Baginda juga bertindak membentuk negara Islam Madinah disamping menyeru kepada ajaran Islam dengan penuh hikmat, selaras dengan firman Allah:

ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ

Terjemahannya :“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu (wahai muhammad s.a.w) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik serta berbahaslah mereka(yang engkau serukan itu ) dengan cara yang  baik.
(SURAH AL-NAHL AYAT 125)

Sepanjang tempoh pembentukan negara Islam di Madinah, al-Qur'an menggariskan peraturan hukum dan fiqh amaliah yang sempurna dengan pelbagai pecahannya. Mana-mana ayat yang diturunkan dalam tempoh dikategorikan ayat Madani yang meliputi 21/30 daripada keseluruhan hukum praktical. Contohnya: Pada tahun 2 Hijrah diwajibkan berpuasa. Untuk itu, ayat-ayat yang diturunkan selepas hijrah mulai menyentuh tentang hukum.
Berdasarkan penjelasan tersebut menunjukkan ayat-ayat al-qur'an yang menjelaskan semua itu bukan diturunkan secara sekali gus di Madinah. Dimana ia diturunkan secara beransur-ansur berdasarkan keperluan umat Islam dan masyarakat waktu itu. Antara bentuknya ialah :-
  1. Menjelaskan tentang hukum yang berlaku di kalangan kaum muslimin atau masalah yang mereka hadapi.
  2. Menjawab sebarang pertanyaan yang diajukan kepada baginda Sebagai contohnya sebagaimana firman Allah :


يَسْتَفْتُونَكَ

Terjemahannya: Mereka meminta fatwa kepadamu (tentang kalalah)

(SURAH AL-NISA' AYAT 176)

Seterusnya perundangan yang dilaksanakan dan digubal adalah melalui al-Qur'an , hadis, dan ijtihad baginda sahaja. Seterusnya perundangan waktu itu masih berubah dalam sesetengah keadaan dan ayat-ayat sentiasa turun. Kerana apa yang lahir daripada baginda hakikatnya tetap menepati wahyu ilahi. 


Hal itu selaras dengan firman Allah:

A004A003






Terjemahannya : Dan ia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan agama Islam)menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yang diperkatakan itu (samada al-Qur'an atau hadis ) tidak lain melainkan wahyu yang diwahyukan kepadanya.
(SURAH AL-NAJM AYAT 3 DAN 4)

Perundangan yang berlangsung pada zaman Madinah memberi tumpuan UTAMA terhadap skop-skop tertentu, antaranya yang utama ialah :-
  1. Terbentuk perundangan yang berkaitan dengan ibadat, seperti : kewajipan berpuasa & zakat
  2. Perundangan yang menyentuh hukum muamalat.
  3. ketetapan serta diwajibkan supaya berjihad menentang orang kafir.
  4. Perundangan yang berkaitan dengan hukum hudud dan jenayah.
  5. Persoalan yang menyentuh tentang wasiat juga pewarisan.
  6. Pembentukan undang-undang keluarga, seperti : perkahwinan dan perceraian
  7. Sumpah dan nazar.
  8. Kehakiman dan kenegaraan.

No comments:

Post a Comment