- Perundangan secara beransur-ansur (beransur-ansur dari sudut jumlah dan hukum)
- Perundangan mengurangkan bebanan
- Perundangan tidak menyempitkan
- Perundangan selaras kemaslahatan
- Merialisasikan keadilan
Perundangan secara beransur-ansur.
- Dan dari buah kurma dan anggur, kamu buat minuman yang memabukkan dan rezeki yang baik. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang memikirkan. An-Nahl 67
- Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya itu terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya". Dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: "Yang lebih dari keperluan." Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berpikir, Al-Baqarah 219
- Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu solat, sedangkan kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, An-Nisa’ 43
- Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keuntungan.
Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingat Allah dan sembahyang, maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu). Al-Maaidah 90-91
Beransur-Ansur Dari Sudut Jumlah
Contoh:
1- Solat pada Isra’ Mi’raj
2-Tahun 1Hijrah disyariatkan jihad
3-Tahun 2Hijrah Puasa Ramadhan
4-Tahun 3Hijrah perwarisan & dan penceraian
5- Tahun 4Hijrah solat Qasar, khauf, zina, qazaf
6- Tahun 6Hijrah Perdamaian
7- Tahun 8Hijrah hukum curi
Beransur-Ansur Terhadap Satu Hukum
Contoh:
1- Solat pada awalnya pagi dan petang
2- Puasa awalnya secara sukarela
3- Zakat pada awalnya secara sukarela
4- Arak tak diharamkan secara mendadak
5- Pada awalnya tidak disyariatkan Jihad
6- Penzina pada awalnya dipenjarakan di rumah
Perundangan Mengurangkan Taklif
Contoh:
1- Cara pembersihan najis
2- Solat 5 kali sahaja
3- Zakat hanya sedikit dan bukan untuk setiap individu
4- Perkara yang ditegah lebih sedikit dari yang dihalalkan
5- Puasa sebulan dalam setahun
Perundangan Tidak Menyempitkan
7 Jenis kemudahan dalam Islam (rukhsah):
1- Menggugurkan Ibadah
2- Mengurangkan kewajipan
3- Mendahulukan
4- Melewatkan
5- Menggubah
6- Kelonggaran
7- Mengganti
Sebab2 Keringanan (rukhsah):
1- Musafir
2- Sakit
3- Dipaksa
4- Lupa
5- Jahil
6- Kekurangan
7- Kesukaran
Perundangan Selaras Kemaslahatan Manusia
1- Kiblat
2- Iddah
3- Melarang menyimpan daging korban
4- Menegah ziarah kubur
Merealisasikan Keadilan
Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran. An-Nahl 90
Perundangan Islam mempunyai prinsip serta dasar asas yang jelas iaitu melindungi masyarakat daripada perbuatan keji serta menjamin hak-hak individu ataupun masyarakat. Prinsip-prinsip asas dalam perundangan Islam dapat dirumuskan seperti berikut:
Perlaksanaan sistem perundangan Islam tidak
membebankan penganutnya, malah ia sesuai dipraktikkan sepanjang zaman. Hal ini
kerana dalam perlaksanaannya, syariah Islam sangat mengambil kira keupayaan dan
kemampuan manusia. Buktinya adalah seperti berikut:
1. Tidak
membebankan: Undang-undang Islam bertujuan
memberi kemudahan dan kesenangan untuk umat Islam, baik dalam bidang ibadat,
muamalat mahupun jenayah. Semasa melaksanakan hukum hudud, pesalah tidak
dikenakan hukuman jika terdapat sedikit keraguan.
2.
Perlaksanaan secara beransur-ansur: Hukum-hakam Allah s.w.t. diperkenalkan secara
berperingkat-peringkat. Hal ini jelas kerana penurunan al-Qur’an sendiri
dilakukan secara beransur-ansur. Contohnya, pengharaman arak yang pada awalnya
hanya diharamkan pada waktu sembahyang dan kemudiannya barulah diharamkan
secara mutlak.
3. Melaksanakan
keadilan mutlak: Undang-undang Islam menjamin
keadilan mutlak untuk seluruh masyarakat tanpa memilih perbezaan warna kulit,
darjat, kekayaan dan sebagainya. Semua manusia adalah sama di sisi
undang-undang dan tiada sesiapa pun kebal di sisi undang-undang Allah s.w.t.
4. Menyeru
kebaikan dan mencegah kemungkaran: Untuk mengatur hidup manusia atas asas makruf
dan mengenepikan mungkar. Istilah “makruf ” bererti segala nilai luhur dan
sifat baik yang selalunya diterima oleh naluri manusia sebagai baik, manakala
istilah “mungkar” bererti segala macam dosa dan kejahatan yang selalunya
dikecam oleh naluri manusia sebagai jahat. Makruf sentiasa serasi dngan tabii
dan sesuai dengan keperluan manusia manakala mungkar adalah sebaliknya.
Antara prinsip asas pembentukan hukum
yang dilaksanakan oleh Nabi Muhammad S.A.W ialah beransur-ansur dalam
pembentukan hukum.
Kita akan dapati bahawa terdapat DUA bentuk
pembentukan hukum yang dikeluarkan secara bertahap:
1. Bertahap dalam
pembentukan beberapa hukum.
2. Beransur-ansur dalam
pembentukan sesuatu hukum.
A. Bertahap dalam
Pembentukan Beberapa Hukum
Dalam konteks bertahap dalam
pembentukan beberapa hukum, ia bermaksud bahawa hukum hakam tidak disyariatkan
sekali gus melainkan sedikit demi sedikit. Contoh-contoh berikut dapat
memberikan kita kefahaman tentang perkara tersebut, iaitu:
1. Solat lima waktu
difardukan pada malam israk, iaitu satu tahun sebelum peristiwa hijrah.
2. Azan, perang, hukum
hakam perkahwinan seperti mas kahwin dan walimah disyariatkan tahun pertama
hijrah.
3. Puasa bulan Ramadan,
solat dua hari raya, ibadah korban dan zakat pada tahun ke dua hijrah.
4. Hukum hakam perwarisan
dan talak disyariatkan pada tahun ke tiga hijrah.
5. Solat qasar dalam
perjalanan dan dalam keadaan takut, hukum zina, tayamum, qazaf, kewajipan haji
disyariatkan pada tahun ke empat hijrah.
6. Hukum perdamaian dan
penahanan, pengharaman arak, judi, tenung nasib dan berhala disyariatkan pada
tahun ke enam hijrah.
Contoh-contoh di atas menunjukkan
kepada kita bahawa pelaksanaan sesuatu peraturan kadang-kadang memerlukan masa
tertentu bagi merealisasikan suatu pentadbiran dan pengurusan yang berkesan.
Bayangkanlah, sekiranya sesuatu peraturan diturunkan sekali gus untuk
dilaksanakan serta-merta. Natijahnya, mereka akan menerimanya dalam keadaan
yang tidak sempurna. Ini barangkali menimbulkan konflik dalam organisasi dan
masyarakat.
B. Beransur-ansur
dalam Pembentukan Sesuatu Hukum
Dalam konteks beransur-ansur dalam
pembentukan sesuatu hukum pula merujuk kepada persoalan sesuatu hukum yang
disyariatkan itu tidak sekali gus tetapi bertahap dan beransur-ansur.
Sebagai contoh, ibadah solat
disyariatkan pada mulanya tanpa memperincikan cara pelaksanaannya. Daripada
Musnad Imam Ahmad daripada Abdul Rahman bin Abi Laila daripada Mu`az bin Jabal
berkata, solat dan puasa mengalami proses sebanyak tiga kali. Proses solat
tersebut adalah Nabi Muhammad S.A.W selama 17 bulan di Madinah dengan mengadap
ke Baitul Maqdis. Kemudian turun wahyu yang memerintahkan Nabi Muhammad S.A.W
mengadap ke kaabah.
Firman Allah S.W.T dalam surah
al-Baqarah ayat 144 yang bermaksud:
"Sesungguhnya Kami sering
melihat mukamu mengadap ke langit, maka Kami akan memalingkan kamu ke kiblat
yang kamu sukai iaitu Baitullah”.
|
Selanjutnya Mu`az menceritakan bahawa
para sahabat berkumpul untuk melakukan solat. Mereka saling memberitahukan
sehingga ada di kalangan mereka membunyikan loceng. Kemudian, seorang sahabat
yang bernama Abdullah bin Zaid bin Abdi Rabbah datang menemui Nabi Muhammad
S.A.W dan berkata: ”Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku melihat dalam mimpiku
bahawa seorang yang memakai dua pakaian berwarna hijau berdiri mengadap ke arah
kiblat dan mengumandangkan azan. Kemudian ia berhenti sejenak, lalu
mengumandangkan iqamah. Mendengar ungkapan mimpi tersebut, Nabi Muhamamd S.A.W
bersabda: ajarkanlah azan dan iqamah tersebut kepada Bilal agar ia
mengumandangkannya”.
Mu`az menceritakan lagi bahawa ada para
sahabat yang datang mengerjakan solat berjemaah namun Nabi Muhammad S.A.W sudah
mendahului mereka. Kemudian seorang daripada mereka bertanya kepada yang lain
berapa rakaat baginda telah solat. Lalu dijawab satu atau dua rakaat. Maka,
sahabat tersebut melalukan solat dua rakaat terlebih dahulu lalu kemudian
ikut berjemaah bersama-sama kaum muslimin yang lain.
Kemudian Mu`az datang dan mengatakan
bahawa aku tidak mendapatkan beliau pada suatu hal kecuali aku ada bersamanya,
kemudian aku mengganti apa yang telah mendahuluiku. Apabila Nabi Muhammad S.A.W
selesai solat, Mu`az pun berdiri menyempurnakan rakaat yang tertinggal. Melihat
perbuatan Mu`az itu, Nabi Muhammad S.A.W mengatakan bahaw Mu`az telah
menerangkan cara solat secara masbuq maka lakukanlah sebagaimana yang
dilakukannya.
Di sini sekali lagi kita dapat melihat
betapa Nabi S.A.W. begitu prihatin mengenai amalan para sahabat dan membuat
komentar yang sangat halus dan tidak menyentuh peribadi. Malah hingga
hari inilah kita mengikuti cara solat itu, yakni cara menyempunakan solat orang
yangmasbuq.
Begitu juga dengan proses pengharaman
arak yang tidak disyariatkan sekali gus. Al-Quran pada mulanya menyebutkan
tentang keburukan meminum arak dengan firman Allah S.W.T dalam surah al-Nahl
ayat 67:
|
Maksudnya:
”Dan dari buah kurma dan anggur, kamu
buat minuman yang memabukkan dan rezeki yang baik”.
|
Ayat itu memberi isyarat bahawa Allah
S.W.T telah menganugerahkan kepada hambaNya buah-buahan yang boleh dijadikan
minuman yang memabukkan dan rezeki yang baik. Sementara itu minuman yang
memabukkan itu bukan rezeki yang baik.
Tahap kedua, Allah S.W.T menyatakan
bahawa tabiat meminum arak dan berjudi yang sudah menjadi amalan orang Arab
Jahiliah itu membawa kesan positif dan negatif. Walau bagaimanapun, kesan
negatif lebih terserlah berbanding aspek positifnya. Firman Allah S.W.T dalam
surah al-Baqarah ayat 219:
|
Maksudnya:
”Mereka bertanya kepadamu tentang arak dan judi. Katakanlah: pada keduanya itu terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi, dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya” |
Kemudian Allah S.W.T mengarahkan agar
meninggalkan arak dalam waktu-waktu tertentu seperti ketika mendirikan solat.
Firman Allah S.W.T dalam surah al-Nisa’ ayat 43:
|
Maksudnya:
”Wahai orang-orang Yang beriman,
janganlah kamu hampiri solat (mengerjakannya) sedang kamu Dalam keadaan
mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa Yang kamu katakan”.
|
nlah kamu hampiri
solat (mengerjakannya) sedang kamu Dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan
mengetahui akan apa Yang kamu katakan”.
Semenjak pada hari itu, manusia sudah
biasa meninggalkan tabiat minum arak terutama ketika mahu mengerjakan solat
yang boleh menghilangkan ingatan dan mengganggu perhatian ketika solat.
Kemudian, Allah S.W.T mensyariatkan pengharaman arak dengan firmanNya dalam
surah al-Ma’idah ayat 90-91:
|
Maksudnya:
”Wahai orang-orang yang beriman!
Sesungguhnya meminum arak, berjudi, berkorban untuk berhala, mengundi nasib
dengan anak panah adalah perbuatan keji, termasuk perbuatan syaitan. Maka
jauhilah perbuatan tersebut agar kamu mendapat keuntungan....”
|
Prinsip dan asas bertahap dalam
pelaksanaan hukum Islam mengandungi hikmah tersendiri. Cuba kita fikirkan,
andai kata Nabi Muhammad S.A.W terus melaksanakan undang-undang sekali gus
sedangkan baginda S.A.W masih belum mempunyai pengikut yang ramai, maka sudah
tentu usaha melaksanakan syariah dan undang-undang Islam mengalami kegagalan.
Oleh itu, pelaksanaannya secara bertahap dan beransur-ansur memudahkan orang
Islam pada ketika memahami Islam. Tambahan pula, pelaksanaan undang-undang
secara bertahap itu dapat memberi kefahaman Islam kepada masyarakat dan dalam
masa yang sama masyarakat perlu dipersiapkan dengan persiapan pemikiran,
psikologi, akhlak dan kemasyarakatan. Seandainya aspek-aspek seperti itu tidak
diambil perhatian, barangkali, imej Islam akan rosak secara keseluruhannya
akibat kefahaman yang tidak jelas dan persediaan yang tidak menyeluruh.
No comments:
Post a Comment