SUMBER PERUNDANGAN
ZAMAN NABI
Pada waktu itu secara umumnya segala sumber perundangan
yang ditetapkan hanya berdasarkan Al-Quran dan hadis Baginda. Ia juga meliputi
segala pertanyaan yang diajukan oleh para sahabat dan dijawab oleh Baginda
dalam bentuk ijtihad. Untuk itu, sumber perundangan pada zaman Baginda dapat
diklasifikasikan kepada tiga bentuk sahaja iaitu Al-Quran, hadis dan ijtihad
Baginda.
1. AL-QURAN SUMBER UTAMA
Al-Quran ialah wahyu yang diturunkan oleh
Allah sudut lafaz dan maknanya serentak yang merupakan gedung segala ilmu yang
paling berharga serta lengkap. Hal itu sebagaimana yang dijelaskan menerusi
firmanNYA :
Maksudnya : Tiada Kami meninggalkan
sesuatu pun di dalam Kitab(Al-Quran) ini. (Surah al-An’am ayat 38)
PENURUNAN AL-QURAN SECARA BERPERINGKAT
Al-Quran tidak diturunkan secara
sekaligus sebagaimana penurunan kitab Taurat kepada nabi Musa. Namun begitu, ia
diturunkan secara bertahap-tahap berdasarkan sesuatu peristiwa, untuk
menjelaskan sesuatu hukum yang dikemukakan atau sebagai menjawab persoalan yang
diajukan kepada Baginda. Antara hikmat Al-Quran diturunkan secara bertahap
ialah :
a. Diturunkan
berdasarkan hajat, keperluan serta keadaan
b. Bertujuan
memudahkan Nabi SAW khususnya serta semua kaum muslimim seluruhnya
menghafaznya.
c. Menenangkan
serta menetapkan hati Baginda
d. Memudahkan
kaum muslimin melaksanakan hukum yang ditetapkan
e. Mengambil
pengajaran daripada Al-Quran
Kesimpulannya Al-Quran membawa peraturan berkaitan dengan tiga
perkara utama iaitu :
1. Hukum
berkaitan AKIDAH. Contoh, rukun iman. Ia perbahasan ilmu al-kalam atau
usuluddin
2. Hukum
berkaitan AKHLAK. Contoh, perbuatan yang hati dan baik. Ia perbahasan ilmu
akhlak.
3. Hukum berkaitan AMALAN. Contoh, perbuatan
berkaitan anggota dari sudut suruhan dan larangan. Ia perbahasan ilmu fiqh.
2. HADIS SUMBER KEDUA
Hadis
menjadi rujukan kedua selepas Al-Quran. Kehujahan hadis dalam perundangan
berdasarkan dalil yang termaktub secara jelas di dalam Al-Quran, hadis, ijmak
ulama serta pendapat fuqaha yang menyuruh orang2 beriman mentaati Allah SWT
juga rasulNYA.
PENGERTIAN BAHASA
Terdapat beberapa erti hadis antaranya :
a. Yang
baru
b. Perkhabaran
c. Percakapan
d. Keterangan
e. Cerita
atau Kisah
PENGERTIAN
ISTILAH
Hadis ialah segala apa yang diriwayatkan daripada Baginda
Rasulullah saw Sama ada ia berbentuk
perbuatan, percakapan, kelakuan, ikrar atau penerangan sifat fizikal Baginda yang zahir.
ANTARA DALIL YANG MENYURUH KAUM MUSLIMIM SUPAYA MERUJUK HADIS
IALAH :
1.
DALIL AL-QURAN
Sebagaimana firman Allah :
Terjemahan: Dan apa jua perintah yang
dibawa oleh Rasulullah saw kepada kamu maka terimalah seta amalkan dana pa jua
yang dilarang kamu melakukannya maka patuhilah larangannya. (Surah al-Hasyr
ayat 7)
Sebagaimana firman Allah :
Terjemahan: Sesiapa yang taat kepada
Rasulullah saw maka sesungguhnya ia telah taat pada Allah. (Surah al-Nisa ayat
80)
2.
DALIL HADIS
·
Sabda Baginda pada hari Haji Perpisahan
daripada Umar al-Khattab :
Maksudnya: Aku tinggalkan kepada kamu dua
perkara, kamu tidak akan sesat selama kamu berpegang kepada kedua-duanya iaiti
Al-Quran dan Sunnah Nabi saw.
·
Sabda Baginda yang diriwayatkan daripada
al-Miqdam ibn Ma’di Karib al-Kindi :
Maksudnya: Ketahuilah
sesungguhnya daku telah diberikan Al-Quran dan yang seumpama dengannya(hadis)
3.
DALIL IJMAK
·
Para sahabat serta ulama semua zaman telah
sepakat mengatakan wajib hukumya mengikuti Sunnah Baginda, samada ketika hidup
atau selepas Baginda wafat.
·
Telah ditetaplkan secara pasti bahawa
Rasulullah saw adalah utusan Allah. Oleh itu kita wajib berima, taat segala
perintah Baginda dan menerima segala apa yang dibawanya.
3. IJTIHAD SUMBER KETIGA
·
Ijtihad membawa maksud mencurahkan segala akal
pemikiran dan kesungguhan.
·
Iaitu untuk mendapatkan sesuatu hukum syarak
mengenai sesuatu masalah dengan jalan istinbat daripada Al-Quran dan Hadis.
·
Ijtihad pula mestilah kejadian yang tiada nas
syarak yang jelas tentang hukumnya.
·
Mujtahid pula mestilah dari kalangan ahli fiqh
yang layak
IJITIHAD TERBAHAGI KEPADA KEPADA BEBERAPA
JENIS :
I.
Ijtihad pertama ialah Istinbat hukum yang
dilakukan oleh ulama dan mujtahid dengan berdasarkan nas.
II.
Ijtihad kedua ialah Ijitihad al-Qiyas iaitu
menyamakan sesuatu hukum yang tiada dalam Al-Quran dengan hukum yang ada
III.
Ijtihad ketiga ialah berdasarkan kemaslahatan
dan tujuan syariat, al-Istihsan, al-Masalih al-Mursalah, Sadd al-Zara’I dan
lainnya.ijtihad ini sebenarnya terdapat perselisihan dikalangan ulama samaada
ianya berlaku atau tidak pada zaman Nabi.
IJTIHAD NABI SAW
Baginda melakukan ijtihad untuk mengetahui hukum dan
perundangan hasil daripada penelitian, perbincangan dan mesyuarat yang
dilaksanakan bersama para sahabat utama.
IJTIHAD SAHABAT ZAMAN NABI
Para sahabat juga pernah berijtihad dan sesetengah mereka
diberi kuasa untuk berijtihad sedangkan Baginda masih hidup pada waktu itu. Sebagai
contohnya :
Amru ibn al-As telah melaksanakan hukuman terhadap dua
kumpulan berselisihan yang dihadapkan kepada beliau. Nmaun begitu pihak yang
menerima hukuman tidak merestuinya dan menemui Baginda saw serta menceritakan
hal itu lantas Baginda bersabda :
Maksudnya :Apabila seseorang hakim atau kadi menjatuhkan
hukuman dan ia berijtihad serta benar, ia mendapat 10 ganjaran. Kiranya ia juga
berijtihad dan tersalah, ia tetap memperolehi satu atau dua ganjaran.
IJTIHAD YANG
DILAKUKAN OLEH PARA SAHABAT DISEBABKAN KEADAAN TERTENTU SEPERTI :
a. Berlaku
kes dan keadaan tertuntu sahaja
b. Sahabat
tertentu sahaja yang boleh berijtihad seperti Mu’adh ibn jabal
c. Berlaku
untuk permasalahan para sahabat tidak dapat berkomunikasi dengan Nabi saw
seperti jaraknya yang terlalunjauh sehingga sukar bertemu Nabi saw
d. Ijtihad
para sahabat sebagai penerapan sahaja bukan untuk pembentukan hukum
e. Ijtihad
para sahabat tentang sesuatu keadaan tertentu sahaja bukan suatu ketetapan
kepada seluruh kaum muslimin.
USLUB
AL-QURAN TUNTUTAN DAN PILIHAN
Ulama Usul Fiqh membuat klasifikasi hukum
Taklifi berkaitan tuntutan supaya melaksanakan, meninggalkan serta membuat
pilihan yang terbahagi kepada lima iaitu :
a. WAJIB
b. SUNAT
c. HARAM
d. MAKRUH
e. HARUS
TUNTUTAN MELAKSANAKAN
1.
Lafaz suruhan yang jelas
Terjemahan:
Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikkan. (Surah al-Nahl
ayat 90)
2. Menyatakan sesuatu perbuatan itu
diwajibkan
Terjemahan:
Kamu diwajibkan berpuasa
(Surah al-Baqarah ayat 183)
3.
Menyatakan
sesuatu tuntutan itu ditentukan terhadap golongan tertentu
Terjemahan:
Dan waris juga menanggung kewajipan yang tersebut(jika si bapa tiada) (Surah al-Baqarah ayat 233)
4.
Menyatakan
sesuatu perbuatan hak satu kumpulan
Terjemahan:
Dia isteri-isteri berhak mendapat mut’ah(pemberian saguhati) dengan cara yang
patut sebagai satu tanggungan yang wajib
atas orang-orang yang bertakwa. (Surah al-Baqarah ayat 241)
TUNTUTAN MENINGGALKAN
1.
Tegahan
yang jelas
Terjemahan:
Dan melarang melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan munkar seta kezaliman.
( Surah al-Nahl ayat 90)
2.
Menyatakan
pengharaman
Terjemahan:
Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan berikut): ibi-ibu
kamu. ( Surah al-Nisa ayat 23)
3.
Menyatakan
sesuatu itu tidak halal
Terjemahan:
Tidak halal bagi kamu mewarisi perempuan-perempuan dengan jalan paksaan. (Surah
al-Nisa ayat 19)
4.
Membawa
dengan lafaz tegahan
Terjemahan:
Dan tinggalkan dosa yang nyata dan yang tersembunyi. (Surah an-An’am ayat 120)
MEMBUAT PILIHAN
1.
Lafaz
halal yang disandarkan kepada perbuatan
Terjemahan:
Dihalalkan bagi kamu(memakan) binatang-binatang ternak(dan sebagainya) (Surah al-Maidah ayat 1)
2.
Menafikan
ada dosa
Terjemahan:
Kemudian siapa yang bersegera(meninggalkan mina) pada hari kedua maka ia
tidaklah berdosa. (Surah al-Baqarah ayat 203)
3.
Menafikan
kesalahan
Terjemahan:
Kamu dan mereka tidak bersalah kemudian daripada tiga masa tersebut. (
Surah-al-Nur ayat 58)
4.
Menafikan
tegahan
Terjemahan:
Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada
orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama(kamu), dan tidak
mengeluarkan kamu dari kampong halaman kamu. (Surah al-Mumtahanah ayat 8)
METODOLOGI AL-QURAN MENJELASKAN HUKUM
1. Sesetengah
keadaan dan sebahagian daripada ayat-ayat hukum dibawa dalam bentuk lafaz
pasti. Penurunan nas berbentuk ini tidak ada sebarang ruang lagi untuk
dilakukan ijtihad atau tidak perlu apa-apa pentafsiran lagi.
2. Al-Quran
membawa metod menarik terhadap perundagan Islam. Metod tersebut membawa
pendekatan terhadap jiwa dan hati manusia untuk melaksanakan apa yang disuruh
dan meninggalkan apa yang dilarang.
3. Al-Quran
membawa metod dengan mengemukan ayat-ayat yang berkaitan dengan hukum secara
berasingan juga pada tempat yang berbagai-bagai.
4. Sebahagian
ayat-ayat Al-Quran dibawa dalam bentuk mujmal dan umum yang mana ia hanya
mengarah kepada tujuan perundangan serta kaedah kulliyah.
Lebih baik Tambah: Sumber sahih maklumat
ReplyDelete