Para sahabat kadangkala berselisih pendapat dalam beberapa
masalah hukum. Faktor ketara menyebabkan perselisihan kerana terdapat beberapa
masalah hukum yang tidak sabit hukumnya secara putus. Ia adalah sebagaimana
berikut:
1. Perselisihan
Memahami Makna Lafaz (Ikhtilaf fi fahmil ma'ani min lafzihi)
Perbezaan serta perselisihan di kalangan para sahabat
memahami al-Quran ekoran terdapat lafaz-lafaz digunakan dari sudut Bahasa Arab
dengan berbagai-bagai pengertian atau makna. Sebagai contohnya sebagaimana
firman allah menjelaskan berkaitan iddah perempuan berhaid yang diceraikan oleh
suaminya.
Hal ini berlaku kerana terdapat lafaz-lafaz yang digunakan dari sudut
Bahasa Arabnya mempunyai berbagai-bagai pengertian ataupun makna. Contohnya Surah
Al Baqarah ayat 228
"Dan
isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka
(dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid)"'
Orang Arab menggunakan lafaz quru' sebagaimana yang terdapat
di dalam ayat di atas disebut secara musytarak dengan membawa makna suci dan
juga haid. Untuk itu, bagi tujuan memahami makna yang dikehendaki serta makna
lebih terperinci terhadap lafaz nas tersebut perlu kepada pengetahuan mendalam
juga pemakaian sesuai dengan qarinah yang lahir daripadanya.
2. Pertentangan
Antara Dua Nas Umum (Ta'aridh nashain 'amain fil quran)
Punca perselisihan di kalangan ahli Fiqh para Sahabat juga
kadangkala disebabkan terdapat pertentangan di antara dua nas umum. Untuk
menyelesaikan masalah, para mujtahid bertindak menyelaraskan di antara dua nas atau mendahulukan salah
satu daripadanya terhadap yang lain
berdasarkan sebab-sebab tertentu.
Antara perlaksanaan perkara tersebut ialah tarjih terhadap nas dan mendahulukan
setengahnya terhadap yang lain, seperti:
Hukum terhadap wanita mengandung yang
kematian suami. Dimana keterangan dan hukum mengenainya terdapat dalam dua nas
berbeza, salah satunya ialah sebagaimana firman allah yang menyatakan tentang
iddah perempuan kematian suami:
Dan orang-orang yang
meninggal dunia di antara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri,
hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (beriddah) selama empat bulan
sepuluh hari. (Surah al-Baqarah ayat 234)
Manakala nas kedua pula menyatakan tentang iddah perempuan
mengandung, sebagaimana firman Allah:
‘’Dan
perempuan-perempuan mengandung, tempoh iddahnya ialah hingga mereka melahirkan
anak yang dikandungnya’’. (Surah al-Talaq ayat 4)
Kedua-dua nas tersebut menyatakan berkaitan dengan perempuan
yang mengandung dan kematian suami. Dimana nas pertama menyatakan tempoh iddah
wanita tersebut ialah 4 bulan 10 hari, kiranya ia tidak melahirkan kandungan.
Sedangkan nas yang kedua menentukan iddahnya berakhir dengan melahirkan anak
yang dikandungnya itu, walaupun ia melahirkan disebabkan keguguran.
Lantaran itu, ahli Fiqh dikalangan sahabat berselisih
pendapat menentukan hukum daripada dua nas yang bercanggah atau berbeza
tersebut, iaitu:
a)
Dimana Ali ibn Abu Talib dan Abdulah ibn Abbas
berpendapat perempuan tersebut hendaklah beriddah dengan berlalunya kedua-dua
tempoh sebagaimana yang dinyatakan di dalam kedua-dua nas tersebut. Iaitu
melahirkan kandungan serta berlalunya tempoh 4 bulan 10 hari serentak.
Sekiranya perempuan itu melahirkan kandungannya sebelum berlalu tempoh 4 bulan
10 hari, ia hendaklah meneruskan iddah lagi hingga berlalunya 4 bulan 10 hari
itu.
Seterusnya jika tempoh 4 bulan 10 hari itu
tamat, sedangkan perempuan tersebut belum melahirkan kandungannya, ia hendaklah
menunggu hingga melahirkan kandungannya. Abdullah ibn Abbas dan Ali ibn Abu
Talib berfatwa dan berpendapat demikian beramal dengan kedua-dua nas atau ayat
tersebut, tanpa mendahulukan salah satunya terhadap yang lain.
b) Manakala
Umar ibn al-Khatab dan Abdullah ibn Mas;ud berpendapat dan berfatwa hukum dalam
ayat pertama telah dibatalkan oleh ayat kedua sekaligus bertindak sebagai nasikh atau pembatal. Erti kata lain,
ayat 4 surah al-Talaq tersebut diturunkan kemudian, yang bertindak
mengkhususkan ayat 234 surah al-baqarah yang umum itu. Untuk itu, Umar ibn
al-khattab dan Abdullah ibn mas’ud menghukumkan iddah perempuan mengandung
kematian suami tamat setelah ia melahirkan kandungan, tanpa mengambil kira
tempoh 4 bulan 10 hari itu.
Umar ibn al-Khattab dan Abdullah ibn Mas’ud berfatwa sedemikian
disokong perlaksanaan yang pernah dilakukan oleh baginda Rasulullah s.a.w.
terhadap Sabi’ah al-Aslamiah. Dimana perempuan tersebut melahirkan kandungannya
beberapa hari sahaja selepas kematian suaminya dan Baginda s.a.w. menghukumkan
beliau boleh berkahwin lagi. Namun begitu Ali ibn Abu Talib dan Abdullah ibn
Abass serta tidak menerima hadis daripada al-Aslamiah sebagai hujah.
3. Lafaz Hakiki Dan
Majazi
Perselisihan juga timbul dari aspek lafaz hakiki dan majazi.
Iaitu kadangkala di dalam sesuatu nas terdapat lafaz sebegitu. Sebagai contohnya ialah, ahli Fiqh di
kalangan sahabat berselisih pendapat hak perwarisan terhadap datuk ekoran masa
yang sama si mati meninggalkan adik beradik. Untuk menentukan perkara tersebut:
a)
Abu Bakar berpendapat kewujudan datuk menghalang
adik beradik si mati mendapat pusaka, sebagaimana kewujudan bapa menghalang hak
pusaka adik beradik si mati. Hal itu dengan alasan al-Quran menamakan dan
memasukkan datuk kategori bapa sebagaimana firman Allah menerusi lidah Nabi
Yusof ibn Yaakub:
‘Dan
aku menurut agama bapa datuk nenekku: Ibrahim, Ishak serta Yaakub’ (Surah Yusuf ayat 38)
Dimana dalam ayat tersebut Ishak dan
Ibrahim kedua-duanya dinamakan bapa, sedangkan kedua-duanya datuk kepada Nabi
Yusuf
b)
Umar berpendapat datuk dan adik beradik si mati
tetap bersekutu. Kedua-duanya mendapat nahagian peninggalan si mati secara
berkongsi menurut bahagian masing-masing. Hujah Umar kerana kedua-duanya dikira
bersamaan sudut taraf kekerabatan kepada si mati. Seterusnya datuk tidak dikira
sebagai bapa hakiki, bahkan ia dinisbahkan atau dinamakan dengan bapa
sebagaimana ayat tersebut secara simbolik atau majaz sahaja.
Sudut amalannya hendaklah diambil kira dan beramal dengan makna serta
pengertian hakikatnya, kecuali ada dalil atau pertunjuk lain yang mengubah
makna perkataan tersebut kepada makna majazi atau simboliknya.
4.
Berfatwa Dengan Zahir Nas
Ekoran itu telah muncul kalangan
ahli Fiqh Sahabat yang membawa fahaman berbeza terdiri daripada dua kumpulan
iaitu:
a)
Ada kalangan Sahabat lebih cenderung berfatwa
menggunakan nas dan terikat dengan nas zahir al-Quran atau hadis. Kiranya tidak
terdapat nas dalam al-Quran dan hadis, mereka terus mengkaji dan tidak
cenderung menggunakan pendapat melainkan dalam keadaan darurat dan terdesak
sangat.
Sebenarnya apa yang mendorong dan membantu
kalangan Sahabat yang menggunakan pendekatan tersebut ialah kesan penghidupan
mereka sebahagian besarnya bersama Nabi, banyak menghafaz serta meriwayatkan
hadis.
b)
Sahabat golongan kedua mengambil pendekatan
menggunakan dasar yang dibina atas Kaedah Umum Syariat juga Kemashalatan Umum.
Mereka menggunakan kaedah syarak yang umum dan kemshalatan umum dalam ijtihad
ketika tiada nas syarak.
Sahabat golongan kedua majoritinya kalangan
mereka yang tidak benyak bergaul dengan Baginda serta hidup dalam suasana
kurang periwayatan hadis. Justeru, mereka cenderung mengkaji dasar umum syariat
terhadap hukum yang tidak dijalaskan oleh nas secara menyeluruh.
No comments:
Post a Comment