PENGANTAR PERUNDANGAN DALAM ISLAM

PENGANTAR PERUNDANGAN DALAM ISLAM

Monday, 22 February 2016

FAKTOR PERSELISIHAN BERFATWA

1.PERBEZAAN SAHABAT MEMAHAMI NAS MUJMAL

Ekoran  perbezaan dan tidak sama memahami serta mentafsir sesuat nas yang terkandung dalam al-Quran menyebabkan terbentuknya fatwa yang berlainan.

a.       Sesuatu lafaz berada diantara dua makna. Nas-nas hukum yang terdapat di dalam al-Quran sebahagiannya mengandungi kemungkinan menunjukkan kepada lebih daripada satu maksud dan makna. Contohnya , perkataan al-qur’u sebagaimana firman Allah yang menyatakan tentang iddah isteri berhaid yang bercerai dengan suaminya:

ۚوَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ

Terjemahannya : “ Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci.
(SURAH AL-BAQARAH AYAT 228)

Untuk perempuan tersebut tidak boleh berkahwin atau belum tamat iddahnya sehinggalah ia mandi daripada haidnya yang ketiga.

b.      Kemungkinan tertib dari dua sudut .Hal itu sebagai contoh terdapat dalam firman Allah berkaitan dengan sumpa ila’.

فَإِنْ فَآءُو فَإِنَّ اللهَ غَفُورُُ رَّحِيمُُ {226} وَإِنْ عَزَمُوا الطَّلاَقَ فَإِنَّ اللهَ سَمِيعٌ عَلِيمُُ {227}

Terjemahannya: “ Setelah itu jika mereka kembali, maka sesungguhnya Allah amat pengampun, lagi amat mengasihani. Dan jika mereka berazam hendak menjatuhkan talak, maka sesungguhnya Allah amat mendengar, lagi amat mengetahui.

(SURAH AL-BAQARAH AYAT 226-227)


Ayat tersebut menyentuh mengenai orang yang bersumpah tidak akan mencampuri isteri , mereka diberikan tempoh 4 BULAN. Dimana kemungkinan tertib dari dua sudut:

- Kemungkinan tertib apa yang sebelumnya sebagai tertib mufassal terhadap mujmal.  Jika mencampuri isteri atau membatal sumpah tersebut dan membayar kifaratnya dikira sebagai tertib sebutan hendaklah dilakukan dalam tempoh 4 bulan.

- Kemungkinan mencampuri isteri atau membatalkan sumpah tersebut dan membayar kifaratnya dikira sebagai tertib hakiki. Yang dikehendaki dengan percampuran atau membatal sumpah ila’ dan membayar kifaratnya ialah selepas daripada berlalunya tempoh 4 bulan yang ditetapkan. Ini adalah pendapat setengah sahabat lain.

c.      Keadaan sudut zahirnya terdapat pertentangan antara dua hukum. Sebagai contoh perkara tersebut ialah mengenai iddah perempuan mengandung yang kematian suami. Dimana masalah tersebut berada di antara dua keadaan iaitu :

-         Masalah iddah perempuan termasuk dalam kategori ayat megenai iddah kematian suami iaitu 4 bulan 10 hari. Sebagaimana firman Allah :

وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا

Terjemahannya : “ Dan orang-orang ang meninggal dunia di antara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri, hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka selama empat bulan sepuluh hari.”

(SURAH AL-BAQARAH AYAT 234)

-          Ayat mengenai iddah bagi wanita yang mengandung ialah hingga melahirkan kandungan. Sebagaimana yang dinyatakan dalam firman Allah :

وَأُولاتُ الأحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ

Terjemahan : “ Dan perempuan mengandung, tempoh iddahnya ialah hingga mereka melahirkan anak yang dikandungnya.”
(SURAH AL-TALAQ AYAT 4)

2. PERBEZAAN KECENDERUNGAN PENERIMAAN HADIS

Kalangan sahabat berbeza dari sudut pengetahuan , jumlah hadis yang diterima dan kecenderungan, kaedah menerima riwayat sesebuah hadis juga cara ijtihad untuk memahaminya, antaranya ialah:

a.       Kadangkala seseorang sahabat telah mendengar dan mengetahui fatwa atau hukum daripada Baginda s.a.w. oleh itu mereka menghukum dengannya. Sedangkan hal itu tidak diketahui atau didengar oleh sesetengah sahabat lain, lantaran itu mereka berijtihad yang kadang kala ijtihad tersebut selaras dengan hadis da nada yang bercanggah.
Di mana terhadapat hadis serta fatwa Baginda s.a.w. yang sampai, diketahui juga dihafaz oleh sesetengah sahabat, sedangkan ia berlaku sebaliknya terhadap sahabat lain. Sebagai contoh:
-          Mengenai hukum meminta izin untuk memasuki rumah seseorang yang diketahui hukum berdasarkan hadis baginda s.a.w. dan ia tidak diketahui oleh Umar. Iaitu sebagaimana hadis daripada Abu Sai’d al-Khudri.
Aku berada didalam majlis orang-orang Ansar di Madinah. Tiba-tiba Abu Musa datang dengan ketakutan. Kami bertanya: Kenapa dengan engkau? Abu Musa menjawab : Sesungguhnya Umar menyuruhku supaya datang kepadanya. Aku pun datang, setelah berada di hadapan pintunya, aku memberi salam sebanyak tiga kali, tetapi tidak ada jawapan, lalu aku pun pulang, tetapi setelah aku berjumpa lagi dengannya beliau bertanya: Apakah yang menghalangimu datang kepadaku, aku memberi salam tiga kali di hadapan pintumu. Setelah tidak ada jawapan aku pun terus pulang. Berdasarkan peristiwa tersebut, Rasulullah s.a.w. bersabda: Apabila salah seorang diantara kamu minta izin tiga kali kemudian tidak mendapat jawapannya, maka hendaklah ia pulang. “

-          Pewarisan atau pemberan pusaka kepada nenek. Pada zaman pemerintahan khalifah Abu Bakar datang seorang nenek menuntut bahagian pusaka yang sepatutnya ia terima. Lalu Abu Bakar berkata : Sesungguhnya daku tidak dapati kamu mempunyai atau berhak mendapat apa-apa bahagian pusaka dalam al-Quran? Dan daku juga tidak mengetahui apa-apa hukum dan keputusan yang pernah dilakukan oleh Baginda terhadap engkau, namun daku akan bertanya kepada para sahabat umum mengenai hak pewarisan terhadap nenek. Lalu bangun al-Mughirah ibn Syu’bah dan berkata : “ Daku berada di sisi Rasulullah s.a.w. lalu Baginda memberikan kepadanya (nenek) 1/6 daripada harta pusaka.”

b.      Sebagaimana yang berlaku terhadap Khalifah Umar al-Khattab berkaitan nafkah serta tempat tinggal isteri yang ditalak tiga. Dimana Fatimah bt Qais meriwayatkan yang bermaksud; “ Suaminya telah menceraikannya tiga kali dan Rasulullah s.a.w. menghukumkan dengan tidak memberikan apa-apa bahagian pun sudut nafkah dan tempat tinggal kepada beliau”.
Sebagaimana firman Allah :

لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ ۚ

Terjemahannya : “Janganlah kamu keluarkan mereka dari rumah mereka dan janganlah mereka (diizinkan) ke luar kecuali mereka mengerjakan perbuatan keji yang terang. Itulah hukum-hukum Allah dan barangsiapa yang melanggar hukum-hukum Allah, maka sesungguhnya dia telah berbuat zalim terhadap dirinya”
(SURAH AL-TALAQ 1)

c.       Kadangkala seseorang Sahabat berpendapat tentang sesuatu masalah hukum dan mengeluarkan fatwa berdasarkan ijtihadnya terhadap masalah yang tidak ada dalam nas. Sebagai contoh sebagaimana hadis daripada Ubaid ibn Umair katanya : Aisyah pernah mendengar Abdullah ibn Amru berfatwa dengan menyuruh agar perempuan( menghuraikan rambut) membuku jalinan dan ikatan rambut masing-masing apabila mereka mandi wajib.

Sebagai rumusannya, semua itu menjelaskan bahawa sahabat amat berhati-hati untuk menerima hadis sebagai hujah dan seboleh-bolehnya cuba menggunkan nas al-Quran sebagai sumber biarpun berdasarkan nas umum.

3.       PERBEZAAN IJTIHAD MASALAH TIADA NAS

Para Sahabat akan berijtihad ketika ketiadaan nas yang menjelaskan hukum. Untuk itu mereka akan mengeluarkan hukum dalam masalah yang dibentangkan dengan qiyas kepada hukum yang dinyatakan dalam nas al-Quran atau hadis. Sebagai contoh :-

a.       Perselisihan mengenai mas kahwin terhadap perempuan kematian suami yang belum disetubuhi. Perselisihan fatwa sahabat ialah :

-          Ali ibn Abu Talib mengiyaskan hukum terhadap perempuan kematian suami sebelum disetubuhi dengan perempuan yang diceraikan oleh suami sebelum disetubuhi dan belum mendapat ditetapkan mas kahwin. Nas menjelaskan mengenai perempuan yang diceraikan oleh suami sebelum disetubuhi dan belum ditetapkan mas kahwin. Sebagaimana firman Allah :

لَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ

Terjemahannya : Tidaklah kamu bersalah jika kamu menceraikan isteri-isteri kamu sebelum kamu sentuh dengan mereka atau kamu menetapkan mas kahwin untuk mereka.

(SURAH AL-BAQARAH AYAT 236)


Oleh itu, Ali menggunakan al-Qiyas untuk menghukum dalam masalah perempuan kematian suami yang belum disetubuhi kerana kes penceraian dan kematian suami merupakan sebab berakhirnya ikatan perkahwinan serta illah yang sama.

-          Ibn Mas’ud mengemukakan ijtihad: perempuan tersebut masih berhak mendapatkan mas kahwin sepenuhnya dengan kadar mahr al-mithli dan ia diambil daripada harta peninggalan suaminya.

b.    Mengahwini perempuan sebelum tamat tempoh iddah dan menyetubuhinya. Perselisihan fatwa Sahabat ialah :

-          Umar mengeluarkan fatwa haram secara selamanya terhadap lelaki yang mengahwini seseorang wanita sebelum tamat tempoh iddah dan disetubuhinya. Selain daripada akad nikah tersebut dikira batal, pasangan tersebut juga diharamkan berkahwin buat selama-lamanya. Hukum diselaraskan dengan mempraktikkan kemaslahatan dan selaras dengan tujuan syariat yang umum. Iaitu pengajaran terhadap lelaki yang melampaui terhadap hak suami atau hak orang lain.

-          Ali ibn Abu Talib berpendapat pasangan tersebut boleh melangsungkan akad perkahwinan antara mereka semula sama seperti yang diharuskan terhadap orang lain. Iaitu sebaik-baik sahaja wanita itu tamat menjalani tempoh iddahnya. Ali berfatwa dan berpendapat sedemikian dengan beramal serta diselaraskan kepada Kaedah umum.

4.    TERDAPAT NAS UMUM.

Di dalam al-Quran dan hadis terdapat nas hukum yang mana lafaznya  berbentuk mujmal atau umum. Ahli Fiqh kalangan sahabat mengkaji , memahami nas dan maksudnya. Sebagai contoh ayat al-Quran ada menyatakan secara umum mengenai pembahagian harta pusaka sebagai firman Allah :


الأنْثَيَيْنِ حَظِّ مِثْلُ لِلذَّكَرِ أَوْلادِكُمْ فِي اللَّهُ يُوصِيكُمُ

Terjemahannya : “Allah mensyari'atkan kepadamu tentang (pembagian warisan untuk) anak-anakmu[3], yaitu bagian seorang anak laki-laki sama dengan bagian dua orang anak perempuan”
                                                                                                                  (SURAH AL-NISA AYAT 11)

Berdasarkan ayat umum tersebut, harta boleh dibahagikan juga kepada anak muslim atau kafir.  Ayat tersebut dikhususkan oleh hadis bahawa anak yang layak menerima pusaka hanyalah muslim. Sebagaimana sabda Baginda s.a.w.
Orang islam tidak daoat mewarisi daripada orang kafir dan orang kafir tidak dapat mewarisi daripada orang islam”

Sebagai rumusan, menilai fakta sejarah , factor dan suasana menyebabkan fatwa di kalangan ahli fiqh sahabat ada yang berbeza walaupun ia menyentuh masalah atau perkara yang sama. Walau bagaimanapun, berlaku perselisihan antara mujtahid kalangan sahabat dan kadangkala berbeza pendapat, namun hakikatnya ia berlaku tidak secara meluas pada waktu itu berbanding zaman-zaman selepas mereka.


No comments:

Post a Comment